Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nobinasatsning på eldrivna regionbussar

Per Karlsson, affärschef i Nobinas trafikområde Skåne. Foto: Ulo Maasing.

Redan i höst kommer Nobina att sätta sina första eldrivna regionbussar i trafik. Det är 28 elbussar från Solaris som ingår i en stor order från Nobina till den polska busstillverkaren och som vi nyligen rapporterat om. Ytterligare 27 eldrivna regionbussar från Solaris ska sättas i trafik under våren. Det innebär att biogasbussar i Nobinas regiontrafik i Skåne byts ut mot nya, treaxliga elbussar.

Totalt handlar det om 160 bussar som Nobina planerar att byta ut i Skåne. De övriga byts ut löpande under de kommande tre – fyra åren.

Sedan tidigare kör Bergkvarabuss regiontrafik i Skåne med elbussar från BYD. Men generellt är elbussar i regiontrafik alltjämt ovanligt.

– Att använda elbussar i regiontrafiken, där tiden och sträckorna är betydligt längre mellan möjligheterna att ladda, är ännu ovanligt i kollektivtrafiken. De nya Solarisbussarna är Nobina Skånes första regionbussar som drivs med el, vilket känns väldigt bra. Det är en riktigt milstolpe för Nobina, säger Per Karlsson, Nobinas affärschef i trafikområde Skåne.

De nya elbussarna kommer att kräva att flera depåer får både ny elkraft och nya laddare. Det gäller Malmö, där laddkapaciteten förstärks, samt Höganäs, Ekeby, Landskrona, Svalöv och Helsingborg. Laddinstallationerna på dessa depåer kommer att startas upp löpande.

– Vi ser fram emot alla dessa nya utsläppsfria bussar i vår regiontrafik. De gynnar våra kunder som inte bara får resa i nya och fina bussar, utan även får tystare och bekvämare resor, säger Saman Tondnevis, chef för affärsområde buss på Skånetrafiken.

Även i Värmland förbereder Nobina i samarbete med Värmlandstrafik en storsatsning på eldrivna regionbussar. Nästa år ska 52 sådana sättas i trafik där.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)