
Förvaltningsrätten i Stockholm godkänner SL:s 40-miljardersupphandling av tunnelbanan i Stockholm. Foto: Ulo Maasing.
Förvaltningsrätten i Stockholm avslår i en dom på onsdagen den begäran om överprövning av upphandlingen som Keolis Sverige och Alstom lämnat in. Om dagens dom inte överklagas innebär det att SL:s tilldelningsbeslut i den uppmärksammade upphandlingen står fast och att trafiken på Stockholms tunnelbana tilldelas Connecting Stockholm, ägt av brittiska Go-Ahead och Singaporeägda ComfortDelGro.
Det var i januari som trafiknämnden i Region Stockholm tilldelade Connecting Stockholm det elvaåriga avtalet för Stockholms tunnelbana. I avtalet ingår bland annat trafikplanering, trafikledning, bemanning och städning av stationer, trafikinformation, drift och underhåll av SL:s tunnelbanetåg och fordonsdepåer. Avtalsvärdet är cirka 40 miljarder kronor.
Fyra anbudsgivare deltog i upphandlingen. Tre av de fyra anbuden diskvalificerades av SL. Ett av dessa, Keolis/Alstom vände sig till förvaltningsrätten i Stockholm och begärde att upphandlingen skulle överprövas.
I sin begäran av överprövning av upphandlingen hävdade Keolis att regionen i sin utvärdering av Keolis anbud hade brutit mot de skrivna förutsättningarna i upphandlingen. Annars hade inte Keolis anbud förkastats. Även buden från Transdev och den nuvarande operatören MTR förkastades, men de båda företagen valde att inte överpröva upphandlingen.
– Så här ska inte en offentlig upphandling fungera. Genom att diskvalificera tre av fyra anbud valde Region Stockholm och Trafikförvaltningen (SL) att inte utsätta upphandlingen för konkurrens. I stället väljer Region Stockholm att betala två miljarder kronor extra samtidigt som man kämpar med miljardunderskott, kommenterade an Kilström, vd för Keolis Centraleuropa och tidigare vd för Keolis Sverige.
Keolis hävdade i förvaltningsrätten att SL i upphandlingen har ”brutit mot de grundläggande principerna om likabehandling, transparens, proportionalitet och konkurrens”.
Upphandlingen fick också skarp kritik från branschorganisationen Tågföretagen.

Förvaltningsrätten i Stockholm skriver i onsdagens dom om tunnelbaneupphandlingen att ”regionen har genomfört upphandlingen i enlighet med lagstiftningen och de upphandlingsrättsliga principerna.” Foto: Ulo Maasing.
Förvaltningsrätten väljer dock i dagens dom att gå på SL:s line och avslår Keolis´ begäran om överprövning. I domen skriver förvaltningsrätten att ”regionen har genomfört upphandlingen i enlighet med lagstiftningen och de upphandlingsrättsliga principerna.”
– Förvaltningsrätten anser att det inte har kommit fram något som visar att utvärderingen av Keolis Alstoms eller Connecting Stockholms anbud är uppenbart felaktig, regionen har inte heller agerat i strid med lagstiftningen när den genomförde förhandlingar med Connecting Stockholm men inte med Keolis Alstom. Domstolen anser även att regionens utvärderingsmodell är tillräckligt tydlig. Sammantaget saknas det därför skäl för förvaltningsrätten att besluta att upphandlingen ska rättas eller göras om, säger lagmannen Eva-Lotta Hedin vid förvaltningsrätten i Stockholm.
– Vi är självklart glada över att förvaltningsrätten slår fast att vår upphandlingsprocess gått rätt till, säger David Lagneholm, chef för trafikförvaltningen och vd för SL.
– Men vi kan inte gå vidare med Connecting Stockholm förrän domen vunnit laga kraft.
Om Keolis överklagar domen till kammarrätten kommer denna först att fatta beslut om prövningstillstånd, en process som vanligtvis tar cirka sex månader. Om kammarrätten säger ja till prövningstillstånd kommer ärendet att behandlas av domstolen vilket kan vara en tidskrävande process.
Om kammarrätten inte meddelar prövningstillstånd kan SL gå vidare med Connecting Stockholm.
Lämna ett svar