Den spanska busstillverkaren Sunsundegui har en akut brist på pengar och hotas av konkurs. I höstas tecknade Volvo Bussar avtal med Sunsundegui om att den spanska påbyggaren skulle tillverka karosser för Volvos turistbussar 9700 och 9900 sedan Volvo stängt sin fabrik i Polen. Men i somras stoppades projektet med hänvisning till att det visade sig vara alltför komplicerat och investeringskrävande. Däremot skulle det tidigare samarbetet mellan Volvo Bussar och Sunsundegui fortsätta. Men nu är Volvopartnerns framtid mycket oviss.
Sunsundegui har idag skulder på 48,8 miljoner euro (drygt 500 miljoner kronor), dels leverantörsskulder men huvudsakligen lån. Företaget räknar nästa år med intäkter på 80 miljoner euro (cirka 910 miljoner kronor) från en försäljning av cirka 500 bussar, rapporterar den spanska tidningen elDiario.
Men rejält bristande likviditet gör att företaget har stra svårigheter att klara akuta betalningar. Den spanska delstaten Navarras industriminister Mikel Irujo beskriver Sunsundeguis finansiella situation som ”extremt känslig”.
Sunsundegui har nu högst tre månader på sig att förhandla fram en lösning med sina långivare för att undgå konkurs.
Bakom Sunsundeguis prekära situation ligger flera faktorer, bland annat störningar i leveranskedjorna och tekniska problem som har gjort att produktionstakten har sjunkit till en enda buss om dagen. Det avbrutna uppdraget från Volvo Bussar har också bidragit till bekymren. I slutet av förra året anställde Sunsundegui 150 medarbetare för produktionen av de båda Volvomodellerna. Idag har Sunsundegui mer än 300 anställda.
Lämna ett svar