Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

T-baneupphandlingen: ”Så här ska det inte gå till – kostar stockholmarna två miljarder extra”

Så här ska inte en offentlig upphandling gå till, säger Keolis chef för kontinentaleuropa, Jan Kilström, om upphandlingen av tunnelbanan i Stockholm. Foto: Region Stockholm.

Det är upplagt för den troligen största rättsliga striden någonsin kring en upphandling av kollektivtrafik i Sverige. ”Så här ska inte en offentlig upphandling fungera. Genom att diskvalificera tre av fyra anbud valde Region Stockholm och Trafikförvaltningen (SL) att inte utsätta upphandlingen för konkurrens. I stället väljer Region Stockholm att betala två miljarder kronor extra samtidigt som man kämpar med miljardunderskott.” Det säger Jan Kilström, vd för Keolis Centraleuropa och tidigare vd för Keolis Sverige. Keolis har begärt överprövning av den uppmärksammade upphandlingen av tunnelbanan i Stockholm – den största icke-militära upphandlingen i världen i år.

I sin begäran av överprövning av upphandlingen hävdar Keolis att regionen i sin utvärdering av Keolis anbud har brutit mot de skrivna förutsättningarna i upphandlingen. Annars hade inte Keolis anbud förkastats. Även buden från Transdev och den nuvarande operatören MTR förkastades, men de båda företagen har valt att inte överpröva upphandlingen.

Enligt Keolis skulle regionens kostnader för t-banetrafiken under avtalsperioden bli närmare två miljarder lägre om företagets anbud hade vunnit.

Keolis hävdar i sin mer än 40-sidiga begäran hos förvaltningsrätten att SL i upphandlingen har ”brutit mot de grundläggande principerna om likabehandling, transparens, proportionalitet och konkurrens”. Keolis begär också att förvaltningsrätten förlänger avtalsspärren. SL ska alltså inte få skriva avtal med det företag som tilldelades trafiken innan överprövningen är avgjord i domstol.

Jan Kilström, Keolis: Det är vår klara och tydliga uppfattning att vi felaktigt har blivit diskvalificerade. Foto: Ulo Maasing.

– Det är vår klara och tydliga uppfattning att vi felaktigt blivit diskvalificerade i upphandlingen av Stockholms tunnelbana. Keolis var det mest kostnadseffektiva alternativet och det valda alternativet (Connecting Stockholm) kommer att kosta skattebetalarna i Stockholm nära två miljarder kronor extra, framhåller Jan Kilström och fortsätter:

– Vi har arbetat med upphandlingen i över två år, anlitat extern expertis, testat olika tekniska lösningar och hämtat erfarenheter från andra tunnelbanesystem i Frankrike, Storbritannien, Dubai och Indien – alla opererade av Keolis. Vi har spenderat över 100 miljoner kronor för att säkerställa att vi lämnat ett anbud som inte bara är det bästa för Stockholm, utan också gör att Stockholm får ett tunnelbanesystem i världsklass. Men vi blir tillsammans med två andra kollektivtrafiksgiganter diskvalificerade.

Jan Kilström riktar mycket skarp kritik mot Region Stockholm och SL. Han framhåller att en upphandling som denna omfattar hundratals sidor text som ska bedömas och värderas.

– SL diskvalificerar oss på grund av att de anser att en mindre del av vårt beskrivna sätt att arbeta med IT är otydligt. Det här kriteriet står för mindre än en procent av hela upphandlingens värde.

– Vi hade gärna förtydligat detta under ett möte med SL, men vi mottog inga frågor och blev inte inbjudna till dialog – i motsats till det tilldelade företaget som tilläts förtydliga och komplettera sitt anbud med cirka 100 presentationsbilder efter flera möten med SL. Så här ska inte en offentlig upphandling fungera, säger Jan Kilström.

Taggat som: , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)