
SL i Storstockholm ger tunnelbanetrafiken till Connecting Stockholm på ett nödavtal. Foto: Ulo Maasing.
SL, Trafikförvaltningen i Region Stockholm, tar till ett nödavtal för att tunnelbanan i Storstockholm ska fortsätta att rulla från den 2 november nästa år. Det sker genom en direkttilldelning till företaget Connecting Stockholm på upp till två år. Anledningen är att SL:s upphandling av tunnelbanetrafiken har överklagats och att ingen idag vet hur lång tid rättsprocessen kommer att ta. Samtidigt går det nuvarande trafikavtalet med MTR inte att förlänga. Avtalet innebär att huvuddelen av SL:s trafik körs på nödavtal.
I januari beslutade trafiknämnden i Region Stockholm att det nya tunnelbaneavtalet E40 skulle tilldelas Connecting Stockholm AB. Siktet var då inställt på trafgikstart i maj 2025.
Keolis Alstom begärde överprövning av upphandlingen, först i förvaltningsrätten som avslog överprövningen den 18 september 2024. Keolis Alstom överklagade förvaltningsrättens dom till kammarrätten. Den 30 september fattade kammarrätten beslut om att SL inte får teckna avtal med Connecting Stockholm innan domstolen fattar ett annat beslut.
Det nuvarande avtalet med MTR Tunnelbanan upphör den 1 november nästa år. Avtalet kan inte förlängas. Därför tecknar nu SL ett så kallat nödavtal med Connecting Stockholm i enlighet med artikel 5.5 i EU:s kollektivtrafikförordning för att undvika trafikstörningar.
– Om inte tunnelbanan rullar blir det kaos i kollektivtrafiken i Stockholm, säger SL-chefen David Lagneholm.
Eftersom vi inte vet hur länge överprövningsprocessen kan komma att pågå behöver vi redan nu teckna ett temporärt avtal för att en ny trafikutövare ska hinna göra alla förberedelser för att ta över trafiken i november 2025.
SL uppger att ”den samlade bedömningen” är att Connecting Stockholm är bäst lämpat att driva trafiken inom ramen för det temporära avtalet. Ett av skälen är att Connecting Stockholm det var det företag som i januari tilldelades trafiken.
Det temporära avtalet med Connecting Stockholm har enligt SL i grunden samma innehåll och ekonomiska villkor som det nya tunnelbaneavtalet E40 men kan som längst sträcka sig två år efter trafikstart.
Nödavtalet innebär att huvuddelen av SL:s trafik kommer att bedrivas på nödactal. Sedan tidigare kör SJ pendeltågen på ett sådant, sedan SL sparkat ut MTR efter de stora problemen med pendeltågen.
Lämna ett svar