Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stororder till Volvo Bussar: Ersätter elbussar från Ebusco

Svealandstrafiken har lagt en order på 73 Volvo BZL elbussar samt en option på fler hos Volvo Bussar. Bussarna ersätter bland annat två annullerade beställningar från krisande Ebusco.

Samhällsägda Svealandstrafiken beställer 73 elbussar från Volvo, dels för stadstrafik i Örebro, dels för regiontrafik i såväl Örebro som Västmanlands län. Samtidigt har Svealandstrafiken och den krisande busstillverkaren Ebusco enats om att häva två av de tre avtalen mellan parterna och där Svealandstrafiken nu har tilldelat Volvo Bussar kontrakten. Förutom basbeställningen på tretton ledbussar för stadstrafik och 60 bussar för regiontrafik finns i avtalen också optioner om leverans av ytterligare bussar från Volvo.

Svealandstrafiken har ömsesidigt med Ebusco valt att häva två av tre avtal och lägga Ebuscos fokus på leveransen av elbussarna till Citylinjen i Örebro. Svealandstrafikens beställning på 23 elledbussar från Ebusco till Citylinjen i Örebro kvarstår således. När dessa är levererade får stadstrafiken i Örebro totalt 36 elbussar.

Ordern på tretton andra elledbussar som gick till Ebusco i november 2022 tas över av Volvo. De tretton ledbussarna till Örebro ska levereras i början av 2026. Enligt avtalet med Ebusco skulle de levererats under andra halvåret 2023.

De nya avtalen med Volvo Bussar ersätter de hävda avtalen med Ebusco. Dessutom innefattar avtalen inköp av fordon som ska ersätta en äldre del av fordonsflottan, men också användas till nya trafikstarter.

De 60 nya regionbussarna kommer att trafikera regiontrafiken både i Örebro län och Västmanlands län.

Sedan tidigare har Svealandstrafiken 17 elbussar från Volvo Bussar i stadstrafiken i Västerås.

– Vi ser fram emot att fortsätta vårt samarbete med Volvo Bussar, som delar vårt engagemang för kvalitet och innovation inom kollektivtrafiken, säger Geert Schaap, chef Teknik och innovation, Svealandstrafiken.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)