Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nobina varslar 750 sedan SL dröjt med avtal

I april förra året tilldelades Nobina och VR var sitt trafikområde på Södertörn. Först i februari i år fick Nobina det kompletta trafikavtalet från SL. Foto: Ulo Maasing.

Sveriges största bussoperatör Nobina varslade på tisdagen 750 medarbetare på Södertörn, söder om Stockholm. Varslet omfattar bussförare såväl som verkstad och servicehallar. ”Oacceptabelt att bussförarna används som spelpjäser”, säger Kommunal. ”Djupt beklagligt, men det bottnar i att SL först i februari i år har gett oss ett komplett avtal för den trafik vi ska köra från i sommar”, säger Nobina.

Bakgrunden till varslet är att SL har dragit ut på tiden med att skriva under ett komplett trafikavtal med Nobina för den trafik som Nobina och VR vann i april förra året. Nobina ska köra busstrafiken i Handen och Nynäshamn medan VR Sverige tilldelades trafiken i Tyresö.

Trafikstarten är i juni i år och enligt upphandlingskraven ska minst 85 procent av trafiken köras med elbussar.

Tilldelningsbeslutet fattades alltså av trafiknämnden i Region Stockholm i april förra året. Först i augusti skrev SL på avtalet. Men det fattades en viktig del. Inte förrän nu i februari fick Nobina sin fordonsplan godkänd av SL. Planen är för övrigt samma som man lämnade in vid upphandlingen.

Nobinas presschef David Erixon. Foto: Nobina.

– Vi har inte kunnat beställa några bussar förrän vi haft ett komplett trafikavtal med SL. Ett sådant avtal är en förutsättning för att vi ska kunna göra en miljardinvestering i elbussar. Det avtalet har vi fått nu i februari och vi räknar med en leveranstid för de nya elbussarna på omkring femton månader, säger Nobinas presschef David Erixon till Bussmagasinet.

– Innan vi haft ett komplett avtal med SL har vi inte vetat om vi kan köra trafiken och har några bussar att köra den med. I en sådan situation är vi skyldiga att varsla de berörda medarbetarna. Men det ligger ingen facklig konflikt bakom varslet, säger David Erixon.

Kommunal har reagerat starkt på varslet från Nobina.

– Arbetssituationen i kollektivtrafiken i Stockholm är dålig redan idag. Slitna bussar, stressiga scheman och hotfulla situationer är vardagsmat för bussförarna. Den här situationen spär på den oro och stress många av våra medlemmar känner ännu mer, säger Catharina Häggbom, ordförande på Kommunal sektion Universitetssjukhuset som organiserar de anställda på Nobina.

– Vi vet att det kommer vara medlemmarna i Kommunal som även framöver kör bussarna i södra Storstockholm. Men det är oacceptabelt att bussförarna används som spelpjäser i ett förhandlingsspel, säger Zandra Michal, avdelningsordförande för Kommunal Stockholms län.

David Erixon uttrycker stor förståelse för Kommunals reaktion. Kommunal kräver att bussföretaget, SL:s tjänstemän och trafikpolitikerna i regionen löser situationen.

– Situationen är tragisk och djupt beklaglig. Jag håller med våra fackliga partners. Men vi har tvingats att lägga varslet för att följa reglerna på arbetsmarknaden. Och jag vågar lova att  vi kommer att göra allt som står i vår makt för att alla våra medarbetare på Södertörn kommer att ha sina jobb kvar, säger han.

Nobina har nu en pågående dialog med SL om trafiken från i sommar.

– Vi måste hitta en övergångslösning till de nya elbussarnabussarna finns på plats och det nya avtalet kan starta. Vi har erbjudit oss köra vidare den befintliga trafiken och det befintliga avtalet för att säkra trafiken och jobben på Södertörn, säger David Erixon.

Taggat som: , , , ,

2 kommentarer »

  1. Vem vill bli bussförare i en så här dysfunktionell bransch?
    Som man bäddar får man ligga, ja är man oattraktiv får man inga nyanställda att börja?
    Som skattebetalare vill jag ha en kollektivtrafik som fungerar mer än bra, inte en där bussen inte kommer för att det saknas bussförare. Som beror på att bussbranschen själva inte kan locka in och ge utbildning till. Utan bara sitta och vänta på att vi skattebetalare även ska försörja dem med förare, som de ändå kommer att skrämma iväg på ett par månader, eller veckor?
    Dags att alla inblandade parter tar ansvar för kollektivtrafiken!

  2. problemen handlar inte om få nya förare, det handlar om att SL inte sett till att nobina inte kunnat skriva på avtalet så de kunnat beställa nya elbussar, det är ca 18 månder för dom att kunna leverera bussarna, så det är SL:s fel att det inte finns några nya elbussar från den 19 juni, nobina har gått med på att köra med dieselbussarna till elbussarna kommer…
    Har beter sig SL grisigt tycker jag..

Lämna ett svar till Susanne Ivarsson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)