Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Transportföretagen: Alarmerande siffror om kollektivtrafiken – politiska åtgärder krävs

Regionernas försämrade ekonomi har lett till störningar och minskat utbud med konsekvenser för såväl pendlare som företag, konstaterar Transportföretagen. Foto: Ulo Maasing.

Det behövs nya, politiska åtgärder för kollektivtrafiken. Regionernas försämrade ekonomi har lett till störningar och minskat utbud med konsekvenser för såväl pendlare som företag. Det anser Transportföretagen där Sveriges Bussföretag ingår. Transportföretagen lyfter bland annat fram förslag om slopad förmånsbeskattning för periodkort i kollektivtrafiken.

Transportföretagen pekar på siffror som Kollektivtrafik-barometern har tagit fram och som visar att det kollektiva resandet inte har återhämtat sig efter pandemin i den omfattning som behövs för att klimatmålen ska nås. Det gäller i synnerhet Stockholm.

Siffrorna är alarmerande, anser Transportföretagen som pekar på att kollektivtrafiken tappar marknadsandelar även där den ökar. Mellan 2023 och 2024 sjönk kollektivtrafikens marknadsandel i landet från 31 till 27 procent.

Anna Grönlund, branschdhef, Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

– En viktig förändring som kan öka andelen resenärer i kollektivtrafiken, förbättra regionernas ekonomi och skapa förutsättningarna för en tillförlitlig kollektivtrafik är att ta bort förmånsbeskattningen på periodkort i kollektivtrafiken. Genom att minska kostnaden för den anställde skapas incitament för fler att resa grönt med kollektivtrafiken, säger Anna Grönlund, branschchef för Sveriges Bussföretag.

Företrädare för Svensk Kollektivtrafik räknade redan för fyra år sedan med att en slopad förmånsbeskattning på periodbiljetter skulle öka kollektivresandet med 5,5 procent och minska utsläppen av koldioxid med 28 000 ton per år.

Transportföretagen pekar också på en nyligen publicerad undersökning från Svenskt Näringsliv. Den visar att var tredje företag i Stockholmsregionen anser att deras verksamhet påverkas negativt av brister i kollektivtrafiken. Störningar och minskat utbud i kollektivtrafiken skapar stora problem för företagen i region Stockholm, vilket leder till inställda möten, minskad produktion, inkomstbortfall och svårigheter att rekrytera personal, slår undersökningen fast.

Mönstret går igen i fler regioner i Sverige, anser Transportföretagen.

Organisationen konstaterar att när ärre reser försämras regionernas ekonomi, vilket kan och har lett till nedskärningar i trafikutbudet och att kollektivtrafiken blir mindre attraktiv för resenärerna.

– Detta tillsammans med problem med tillförlitligheten i hela kollektivtrafiken på både spår och väg gör att vi behöver ökade incitament för det kollektiva resandet.

Branschorganisationerna Sveriges Bussföretag, Svensk Kollektivtrafik och Tågföretagen har satt som gemensamt mål att fyra av tio motoriserade resor år 2030 ska göras med kollektivtrafik. Idag pekar alltså siffrorna åt fel håll.

Taggat som: , , , , ,

1 kommentar »

  1. Hur skall man få fler att åka kollektivtrafik?
    Skulle tro att de flesta resenärer skulle säga att trafiken ska vara både prisvärd och pålitlig.
    Två punkter som både politiker och de upphandlande trafikbolaget inte tagit med i sin kalkyl?
    I 30 år har vi nu haft privatiserad kollektivtrafik, och marknadskrafterna har inte lyckats öka antalet resenärer. Ett fiasko som borde leda till att man tänker om och gör rätt? Tyvärr inte något vi kan räkna med av principskäl, ja och vinstskäl?
    Men, om där finns några politiker med vilja att göra trafiken bättre i det här landet så borde de studera hur andra länder gjort. Länder som har en billig och väl fungerande trafik med miljoner nöjda resenärer. Jodå, denna utopi finns. I Japan. Vad gör de rätt som vi gör fel? Svara på den frågan och halva segern är vunnen? Sverige kan aldrig bli så bra som Japan säger nu kanske vän av ordning? Men sikta mot stjärnorna och nå trädtopparna? Vi kanske kan bli lika bra som Frankrike då? Eller något annat närliggande rike?
    Gamla hjulspår är inte en framtidslösning!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)