
Nordirländska busstillverkaren Wrightbus siktar på Europa med nytt varumärke och ellastbilar samt mindre elbussar. Bild: Rightech.
Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men ibland även med utblick till andra delar av världen. Denna gång: Nordirländsk busstillverkare satsar på Europa i kinesiskt samarbete; Självkörande elbussar i klassisk universitetsstad; Turkiska trådbussar till Tjeckien.
Storbritannien: Busstillverkaren Wrightbus, med bas i Ballymena i Nordirland, räknar med att 2025 blir det starkaste året hittills i företagets historia. Enbart i januari sattes närmare 200 bussar från Wrightbus i trafik hos företag i Storbritannien och på kontinenten. Bland dessa finns 31 bränslecellsbussar om Wrightbus har levererat till Köln i Tyskland.
Men Wrightbus lanserar nu också ännu ett varumärke för elbussar vid sidan om sitt eget: Rightech.
Rightech lanserar nu två eldrivna lastbilsmodeller och två elbussmodeller, en på sex och en på nio meter. Samtliga finns i såväl höger- som vänsterstyrt utförande och kommer att säljas i Storbritannien, Irland och i övriga Europa.
Företaget uppger också att man redan har säkrat order från dessa marknader. Att de bilder som företaget har släppt visar bussar för högertrafik avslöjar en del av ambitionerna,
De båda bussmodellerna, RB9 och RB6 (där siffran står för längden) tillverkas enligt Wrightbus i ett strategiskt samarbete med två icke namngivna kinesiska tillverkare. Den kortare bussen, RB6, har dock slående likheter med den midibuss som litauiska Altas Auto marknadsför tillsammans med kinesiska Zhongtong.
Niometersbussen har en hjulbas på 4,54 meter och en passagerarkapacitet på upp till 57 personer varav 27 sittande. Den mindre bussen har en hjulbas på två meter och kan ta 22 passagerare, varav tolv sittande.
Litiumjärnbatterierna levereras av CATL och är på den större bussen på 282 kWh och den mindre 89 kWh. Räckvidden uppges till 300 respektive 196 kilometer.

Universitetsstaden Cambridge testar självkörande elbussar för trafik mellan centrum och infartsparkeringar stadens utkant. Foto: ADL.
Storbritannien: Den berömda engelska universitetsstaden Cambridge är en av de snabbast växande städerna i Storbritannien. Och med tillväxten ökar trängseln på gatorna i den anrika staden. För att minska trycket av biltrafiken i centrala staden har Cambridge i likhet med ett antal andra brittiska städer infartsparkeringar för bilar. Dessa knyts samman med centrum med snabba bussförbindelser.
Redan 2011 öppnade staden ett BRT-system på särskilda bussbanor, Cambridgeshire Guided Busway, där konventionella bussar körs utan att föraren måste ratta dem. Det sker genom särskilda styrhjul som styr bussen så länge den färdas på bussbanan.
Nu tar Cambridge tillsammans med ett antal partners nya grepp för att utveckla trafiken från flera infartsparkeringar och minska antalet bilar på vägarna: självkörande elbussar. De ingår i ett projekt, Cambridge Connector. I dagarna har den första av elbussarna levererats av den brittiska busstillverkaren Alexander Dennis, ADL. Innan bussen sätts i trafik ska en del finjusteringar göras.
Sedan ska den som en av fyra självkörande bussar sättas i trafik till ett stort biomedicinskt forskningscenter.
Syftet med projektet är att utveckla ett högklassigt trafiksystem, baserat på kollektivtrafik, cykel och gång. Där kan självkörande bussar användas bland annat för att utöka kollektivtrafikens trafiktid, förbättra ekonomin för landsbygdslinjer och koppla samman knutpunkter för olika typer av trafik.

Lokaltrafiken i Prag beställer upp till 70 trådbussar från den turkiska tillverkaren Bozankaya. Bild: Bozankaya.
Tjeckien: Den turkiska buss- och tunnelbanetillverkaren Bozankaya har tagit hem ett ramavtal på upp till 70 trådbussar till lokaltrafiken i Tjeckiens huvudstad Prag. Ramavtalet gäller under fem år. Ordern är den största enskilda beställningen någonsin på trådbussar i Tjeckien.
En av Europas få tillverkare av trådbussar är tjeckiska Škoda Group som också överklagade upphandlingen. Škoda hävdade bland annat att Bozankaya tog emot otillåtet statligt stöd, men överklagandet avslogs.
Bozankaya ska nu leverera nya trådbussar till fem linjer i Prag. Bussarna ska också kunna köra upp till femton kilometer på sträckor som saknar luftledning. Bussarna är tolv meter långa och har en kapacitet på upp till 82 passagerare, varav 32 sittande.
Lämna ett svar