
Connect Bus blev först i Sverige med att annullera sin order på bussar från Ebusco. I oktober ställde Ebusco på mässan Innotrans i Berlin ut en av de bussar som ursprungligen var avsedd för stadstrafiken i Växjö. Foto: Ulo Maasing.
Nu är det slut på den svenska marknaden för den krisande holländska elbusstillverkaren Ebusco – i alla fall under överskådlig tid. Alla order till Ebusco från svenska bussoperatörer har annullerats. Det betyder att totalt 183 elbussar från Ebusco har avbeställts på grund av busstillverkarens stora leveransproblem.
Den senaste avbeställningen kom från Svealandstrafiken och gällde 23 Ebusco 3.0 ledbussar som var avsedda för Örebros snabbusslinje Citylinjen. Som vi tidigare rapporterat väljer Svealandstrafiken att istället köpa bussar från Volvo i likhet med de två avbeställningar som företaget tidigare gjort hos Ebusco.
Den senaste avbeställningen från Svealandstrafiken innebär också att samtliga 183 elbussar som Ebusco skulle ha levererat till svenska trafikföretag nu är avbeställda. De är:
Svealandstrafiken: 72 bussar, ersätts av bussar från Volvo;
Connect Bus Sverige: 47 bussar, ersätts av bussar från BYD;
Keolis Sverige: 50 bussar, ersätts av bussar från MAN;
VR Sverige: 14 bussar.
Det var i juni 2022 som Ebusco fick sin genombrottsorder i Sverige när Svealandstrafiken beställde 23 eldrivna ledbussar till Citylinjen i Örebro. Bussarna skulle ha levererats under andra halvåret 2023, men i december 2024 var endast två av dem på plats i Örebro – och de fungerade inte som de skulle.
Så sent som i början av det här året räknade Svealandstrafiken med att de övriga 21 bussarna till Citylinjen skulle komma till sommaren. Men nu har Svealandstrafiken annullerat ordern hos Ebusco och valt Volvo istället. Innan dess annullerade Svealandstrafiken två andra beställningar hos Ebusco.
Ebuscos nedgång har gått snabbt. Så sent som för två år sedan talade företaget om en kraftig omsättningsökning och ett positivt rörelseresultat. I den årsredovisning som företaget presenterade i slutet av mars 2023 konstaterade företaget visserligen att rörelseresultatet för 2022 var ett minus på nästan 400 miljoner kronor.
Men 2023 skulle det vända, samtidigt som produktionen skulle skjuta fart. Redan 2022 var orderingången stark och vid årsskiftet 2022/2023 hade Ebusco beställningar på 1 474 bussar, optioner inräknade.
Vändningen uteblev och förvandlades till en djup kris till följd av de stora leveransproblem som Ebusco brottades med. Under första halvåret 2024 hade företaget en orderstock på drygt 1 600 elbussar men lyckades endast leverera 98. Connect Bus blev första svenska företag att annullera sin order hos Ebusco.
Ebusco kämpar nu med att ställa om till en ny affärsmodell där bussarna ska tillverkas i Kina.

Svealnadstrafiken hade bland annat beställt 23 ledbussar från Ebusco till Citylinjen i Örebro. Bussarna skulle levereras 2023 men i slutet av förra året var endast två levererade. Nu har även den beställningen annullerats. Foto: Svealandstrafiken.
Lämna ett svar