
Nu försvinner de båda vätgasbussarna som här poserar utanför tankstationen i Sandviken. Men stationen klarade inte att tanka vätgasbussar. Foto: Hynion.
Snart är det slut med den problemtyngda mångmiljonsatsningen på bränslecellsdrivna vätgasbussar i Sandviken. Vad slutnotan för försöket med de två vätgasbussarna landar på är ännu oklart – men att göra sig av med bussarna så snart som möjligt istället för att som planerat köra dem till 2033 kommer att spara in mellan tio och fjorton miljoner kronor, kalkylerar Region Gävleborg.
Inte mycket blev som det var tänkt när politikerna i Region Gävleborg och Sandvikens kommun i december 2018 kom överens om att investera i ett pilotprojekt med två bränslecellsbussar för trafik i Sandviken. Under projektet med vätgasbussarna har problemen och missarna tornat upp sig. Och nu är det snart slut med projektet.
Bussarna levererades som planerat under slutet av 2021 till en prislapp av cirka sex miljoner kronor per buss.
Men de kunde inte tankas eftersom det inte fanns någon tankstation för vätgas som klarade att tanka bussar. Politikerna hade helt enkelt missat att ta reda på om de nya, fina vätgasbussarna gick att tanka.
– Vi missade att ställa frågan, sa Jan Lahenkorva (S) som i regionstyrelsen var för att köpa in vätgasbussarna i ett reportage i Vetenskapsradion förra året och som Bussmagasinet rapporterade om.
Först under hösten 2023 hade tankningsproblemen lösts och bussarna kunde börja testas i trafik. Men eftersom alla fordon mår dåligt av att stå stilla långa perioder hamnade de två bussarna ofta på verkstad.
– Fordonen levererades under slutet av 2021. Dock kunde tester av fordonen inte påbörjas förrän under hösten 2023 på grund av brister i den publika tankstationen samt att fordonen har haft, samt fortfarande har, omfattande driftsproblem som krävt service och reparation. Trots omfattande reparationer samt löpande underhåll har fordonen en låg tillförlitlighetsgrad, skriver X-trafiks utvecklingsstrateg Linda Landström till politikerna i Region Gävleborgs hållbarhetsnämnd.
Till det kommer att det är svårt att få kompetent personal till service och underhåll. Det är också ovisst hur tankningsmöjligheterna ser ut på längre sikt, heter det i handlingarna till Region Gävlebnorgs hållbarhetsnämnds sammanträde den här veckan.
Då väntas politikerna i Region Gävleborg slå en sista spik i projektets kista. När projektet startade var ambitionerna höga.
– Det känns bra att vi befäster vår ställning som landets mest spännande plats för fossilfria och utsläppsfria transporter, sa då Peter Kärnström(S), kommunalråd i Sandviken.
Vad slutnotan för projektet landar på är i dag oklart. Det påverkas av prislappen på själva bussarna när de säljs, när i tid försäljningen sker samt valutakursen för euro i förhållande till den svenska kronan.
Lämna ett svar