Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

AI ska göra busstrafiken säkrare

Reinholds Buss deltar tillsammans med VR i ett utvecklingsprojekt för säkrare busstrafik genom användning av AI. Foto: Reinholds Buss.

Med hjälp av AI, artificiell intelligens, ska busstrafiken bli säkrare. Företaget Road Hero och Sveriges Bussföretag har fått 2,3 miljoner kronor från innovations-myndigheten Vinnova för ett projekt med syfte att förbättra incidentrapportering hos bussföretag och därigenom bidra till en förbättrad trafiksäkerhet.

Genom att använda AI ska det bli möjligt för bussförare att muntligt rapportera incidenter. Tanken är att det ska underlätta incident- och avvikelserapportering. Den AI-drivna rapporteringsassistenten gör det också möjligt att lämna rapporter på andra språk för den som inte har svenska som modersmål.

Projektet ger förutsättningar för att höja rapporteringsfrekvensen och kvaliteten på inlämnade rapporter. Dessutom ska det underlätta förarnas arbete. Rapporten översätts vid behov till svenska av AI-assistensten. Därefter kan den skrivas ut på svenska för vidare handläggning och åtgärder.

Projektet är en pilotstudie där två av medlemsföretagen i Sveriges Bussföretag deltar. Det ena är Bivab som genom Reinholds Buss representerar ett mindre familjeföretag. Det andra är VR som representerar en större koncern.

– Genom företagens engagemang i projektet visar vi att branschen vill utvecklas och tillämpa ny teknik samtidigt som den vill skapa bättre trafiksäkerhet och underlätta förarens vardag, säger Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag.

– Vi vill lyfta in förarnas röst i rapporteringen på deras villkor och med respekt för deras yrkesroll. Med Road Heros AI-assistent blir rapporteringen muntlig, smidig och enkel. Det hoppas vi ska ge bättre data, säkrare trafik och en förbättrad arbetsmiljö för alla, säger Charlotte Runius, entreprenör och vd för Road Hero AB.

Projektet inleds i dagarna och pågår till och med september nästa år. Det leds av Charlotte Runius, Road Hero AB, och Erik Risberg, Sveriges Bussföretag. Under året kommer parterna att söka ytterligare finansiering, dels hos Trafikverkets Skyltfond, dels hos den svenska bussbranschens forsknings- och utvecklingsråd BR.

Taggat som: , , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)