Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stockholm riskerar missa klimatmål – fortsatt elbussatsning viktig

En fortsatt satsning på elbussar och ett eventuellt återinförande av elbusspremien för stadsbussar efterlyses i Ellevios, Scanias och VW:s rapport. Foto: Ulo Maasing.

Öka kapaciteten i kollektivtrafiken och bygg ut laddinfrastrukturen för bussar och lastbilar, inräknat laddmöjligheter för bussar i långväga trafik. Det föreslås i en ny rapport som släpptes på fredagsmorgonen. Rapporten varnar för att Stockholm riskerar att missa klimatmålen för transportsektorn till 2030 och uppmanar regeringen att överväga att åter införa elbusspremien för stadsbussar. Rapporten har utarbetats av konsultföretaget WSP på uppdrag av energiföretaget Ellevio samt fordonstillverkarna VW och Scania.

Bakgrunden är att det nu endast är fem år kvar till 2030. Till dess ska Sverige och Stockholm minska koldioxidutsläppen från transportsektorn med 70 respektive 80 procent, jämfört med 2010.

Rapporten analyserar hur det går med arbetet att minska utsläppen från trafiken i Stockholm. Och det ser inte bra ut. Målet är att minska utsläppen av växthusgaser med 80 procent från 2010 till 2030. Men fortsätter utvecklingen som hittills kommer Stockholm att missa målet rejält och endast nå en minskning på 40 procent. Man når alltså bara halvvägs.

En stor del av rapportgen ägnas åt personbilarnas och godstrafikens betydelse och vilka insatser som behövs där. Men WSP uppmärksammar också bussarna Det gäller både den lokala och regionala busstrafiken, men även den långväga.

Utmaningarna med att elektrifiera turistbussarna är många, skriver rapportförfattarna. Foto: Ulo Maasing.

Turistbussar
Bland annat konstaterar rapporten att de strängare miljökrav som Stockholms stad ställer genom att införa miljözon lass 3 utgör en utmaning.

Det finns, konstaterar rapporten, en stor brist på modeller och konkurrenskraftiga alternativ när det gäller elbussar för långväga trafik, konstaterar rapporten.

– Fler alternativ behövs när det gäller eldrivna bussar för långväga trafik, skriver rapportförfattarna.

De efterlyser också ett bättre utbyggt nät för laddinfrastrukturen för långvägas bussar och annan tung trafik, både i Stockholmsområdet och i övriga landet.

Det finns också stora ekonomiska utmaningar för elektrifieringen av den långväga busstrafiken. Många av turistbussarna ägs av mindre företag som behöver starka ekonomiska incitament för att ställa om. Sammanlagt kan utmaningarna leda till att Stockholms innerstad får en minskad tillgänglighet och blir mindre attraktiv som resmål.

– Om turistbussarna inte elektrifieras kan strängare miljökrav och trafikregler bidra till att de hindras att nå viktiga destinationer, heter det i rapporten.

Ökad kapacitet
För att minska biltrafiken behöver kollektivtrafiken, även busstrafiken, i Storstockholm byggas ut. Där har elbussar en central roll och de som upphandlar kollektivtrafik bör fortsätta att ställa krav på eldrift. Eventuellt kan kraven skärpas i takt med att marknaden utvecklas, skriver rapportförfattarna.

– Genom att besluta om fler stads- och regionala bussar och en ökande andel eldrift kan Region Stockholm påverka stadsmiljön och minska antalet bilar i staden.

För att få ett ordentlig genombrott för elbussar i regiontrafik är det avgörande att att bygga ut laddstationerna och göra dem tillgängliga för bussoperatörer. Det behövs också fler elbussmodeller som är anpassade för regiontrafik, inklusive bussar med längre räckvidd och större kapacitet, skriver rapporten.

– En robust laddinfrastruktur är central för elektrifieringen av bussarna.

Rapporten uppmanar också regeringen att fortsätta med en klimatpremie för elbussar. Regeringen bör också överväga att åter införa den elbusspremie för stadsbussar som avskaffades med en månads varsel sommaren 2023.

Nätkapaciteten är en nyckelfaktor för en fortsatt elektrifiering av transportsektorn, konstaterar rapporten. Energiföretaget Ellevio uppskattar att effektbehovet ökar med cirka 20 procent till 2030, varav transporter utgör mer än en tredjedel.

– Enligt våra bedömningar krävs kapacitetsförstärkande nätinvesteringar på totalt 29 miljarder mellan 2019-2030 i Stockholm. Det kräver smidiga tillståndsprocesser och investeringsvillkor, säger Johan Lindehag, vd på Ellevio.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)