Skillnaden var stor mellan lägsta och högsta anbud i de två stora upphandlingar av busstrafik som trafiknämnden i Region Stockholm avgjorde på onsdagen. Båda trafikavtalen vanns av VR Sverige. Övriga anbudsgivare var Nobina, Bergkvara, samt Keolis. VR vann båda avtalen genom att enligt SL:s utvärdering erbjuda bäst kvalitet, inte genom att ha det lägsta anbudspriset.
Den ena upphandlingen, E47, gällde busstrafiken i Södertälje och Nykvarn. Den andra, E48, gällde busstrafiken i Järfälla och Upplands-Bro.
Utvärderingen av anbuden har av SL gjorts utifrån kriterierna pris och kvalitet. Inom ramen för kvalitet har SL bedömt förberedelseplan, kvalitet på utförd trafik, förvaltning och utveckling av SL:s egendom, samt IT-lösningar och lösningar för informationssäkerhet.
Fem företag kom in med anbudsansökan på de båda upphandlingarna, men endast fyra lämnade in anbud: Nobina, Bergkvara, VR Sverige och Keolis. SL utvärderade anbudens kvalitet efter vissa tydliga kriterier. Idag körs trafiken i de båda avtalsområdena av Nobina.
För det företag som bedömdes erbjuda den bästa kvaliteten gjorde SL sedan ett avdrag från anbudspriset på 50 miljoner kronor. Den näst bästa kvaliteten gav ett avdrag på 30 miljoner, det tredje bästa ett avdrag på tio miljoner och det fjärde bästa inget avdrag.
På det sättet räknade SL fram det mest fördelaktiga anbudet.
För upphandlingen av E47 (Södertälje/Nykvarn) innebar bedömningen att VR Sverige tilldelades trafiken, trots att Bergkvara hade det lägsta anbudspriset.
Det pris som företagen i E47 kom in med och pris efter kvalitetsavdrag framgår av tabell 1.
I upphandlingen av busstrafiken i Järfälla/Upplands-Bro (E48) räknade SL in kvalitet på motsvarande sätt. Resultatet framgår av tabell 2.
Varför är inte förarna med i upphandlingar? Inga frågor eller svar hur förarna kommer ha det.
I dem flesta fall kommer förarna köra trasiga bussar med dåliga kvalitet.
Hur säkra är bussar som har rullat nära million km?
Man blir så trött att Arbetsmiljöverket inte är med heller och ser till att personalen är med och att man förbättrar många punkter i arbetsmiljön.
Åtminstone i de trafikupphandlingar jag varit med i har hänsyn tagits till förarnas åsikter och arbetsmiljö. Dessa finns reglerade i trafikavtalet mellan RKM och trafikoperatör. Så kommentaren ovan att förarna inte får göra sin röst hörd i upphandlingarna stämmer inte i alla län.
”erbjuda bäst kvalitet, inte genom att ha det lägsta anbudspriset”?
Ska man skratta eller gråta? Ska man se till de senaste årens anbud är det knappast kvalitet som vunnit, utan det blir alltid ett rent kaos, där det är förarna som fått betala mest. Och resenärerna som väljer andra färdmedel. Kvalitet, ja inte enligt SAOL:s mening i alla fall.
Man borde se över själva SL , Sl borde granskas riktigt från början tills nu , ett ex : SL har skrivit avtal med NOBINA för körning inom Järfalla kommun med villkor för nya mjlövänliga Bussar förut, efter att dom började köra med nya avtalet ,det tåg någara månaders tid att kom nya bussar men inte alla ,,,sedan SL lånade gamla ledbussar som flesta av dem hade på ryggen mer än milion kilomter !!!! Vem ställde till det? SL ,,, det var bara ett exmpel.
Hittepå avtal