Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Yutong allt starkare i Europa – kritik mot europeiska busstillverkare

Det stora holländska bussföretaget Qbuzz har valt Yutong elbussar med en leveranstid som är hälften så lång som europeiska tillverkare erbjuder. Bild: Qbuzz.

Den kinesiska busstillverkaren Yutong fortsätter att stärka sin närvaro på den europeiska marknaden. I Storbritannien har nu 2 000 bussar från Yutong rullat ut på vägarna. I veckan beställde det stora holländska bussföretaget Qbuzz 62 nya elbussar från Yutong. ”Europeiska tillverkare möter utmaningar när det gäller att leverera utsläppsfria bussar”, varnar bussföretaget.

Ordern på 62 bussar är i sig inte någon jätteorder, men en signal om att Yutong nu har skaffat sig ett rejält fotfäste på den europeiska bussmarknaden. Ordern är en uppföljning på en tidigare beställning på 50 elbussar som Qbuzz satte i trafik i december förra året.

Bussarna ska levereras innan årets slut. Leveranstiden är alltså mycket kortare än vad europeiska busstillverkare idag mäktar med.
Enligt Qbuzz har bussarna från Yutong visat sig vara mycket pålitliga och dessutom uppskattade av både passagerare och förare.

Qbuzz ägs av det statliga italienska järnvägsbolaget Ferrovie dello Stato.

I ett pressmeddelande från Qbuzz pekar företaget ut både leveransproblem för Iveco Bus och busstillverkaren Van Hools konkurs som skäl till att man valt Yutong. Van Hools konkurs innebar att bussföretaget aldrig fick de 112 elbussar man beställt från den belgiska tillverkaren.

”Leveransen av 50 bussar inom sex månader var en enastående prestation”, säger Qbuzz vd Annemarie Zuidberg som i veckan skrev kontrakt om leverans av ytterligare 62 bussar. Foto: Qbuzz.

Qbuzz skickar också en tydlig signal till europeiska busstillverkare.

”Europeiska tillverkare möter utmaningar när det gäller att leverera utsläppsfria bussar. Istället kunde Yutong leverera de första 50 bussarna inom sex månader”, skriver företaget i ett pressmeddelande.

– Det var en enastående prestation av en pålitlig, internationell leverantör av utsläppsfria bussar med hög kvalitet, säger Qbuzz vd Annemarie Zuidberg.

Svenska bussföretag räknar annars med leveranstider kring femton månader för nya elbussar.

Yutong har också haft stora framgångar i Norge, som här i Drammen. Foto: Lena Heckendorn / Brakar.

Van Hools konkurs är inte den enda dörröppnaren för Yutong i Europa. Krisen för den holländska busstillverkaren Ebusco har också skapat marknadsöppningar. Sent i höstas beställde exempelvis Nobina 76 elbussar från Yutong till sin trafik i Oslo som ersättning för bussar som Ebusco skulle ha levererat redan 2023 men som ännu ett år senare inte fanns på plats.

Som vi tidigare rapporterat toppade Yutong förra året registreringsstatistiken för elbussar i Europa. Då registrerades 1 092 Yutong elbussar i de 27 EU-länderna samt Storbritannien, Island, Norge och Schweiz. På andra plats kom Mercedes-Benz.

Nyligen registrerades den 2 000:e Yutongbussen i Storbritannien

Norge har blivit en betydande marknad för Yutong som också har haft framgångar i Danmark och Finland. I Sverige testar Flygbussarna en elbuss från Yutong i sin trafik mellan Stockholm och Arlanda.

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)