
Nu får Sverige sin första eldrivna flygbuss. På måndag sätter Vy Flygbussarna in en läckert strajpad Yutong T15E på linjen Arlanda – Stockholm. Foto: Ulo Maasing.
På måndag sätts landets första eldrivna flygbuss i trafik mellan Stockholm och Arlanda. Än så länge är det ett test, men Vy Flygbussarna har siktet inställt på att om några år stegvis elektrifiera sin trafik. Innan man fattar ett definitivt beslut ska flera olika elbussar testas av företaget. På onsdagen presenterades premiärbussen för politiker, myndigheter, branschfolk och media. Bussmagasinet fick en egen förhandstitt på det som kan bli framtidens flygbuss.
Först ut är en elbuss från den kinesiska tillverkaren Yutong som ska testas under ett halvår. Den följs sedan av elbussar från flera andra tillverkare som kommer att testas i upp till ett år. Vilka märken det handlar om vill Flygbussarna inte avslöja än.

”Satsningen är i linje med vår mångåriga miljöprofil. Vi vill också bidra till flygets gröna omställning”, säger Zakaria Abna-Aissa, direktör kommersiell trafik på Vy Buss. Foto: Vy Flygbussarna.
– Att vi nu ser på möjligheterna att elektrifiera flygbusstrafiken ligger i linje med den miljöprofil som Flygbussarna har haft i många år. Vi vill ligga i framkant när det gäller miljön, säger Zakaria Abna-Aissa, direktör kommersiell trafik på Vy Buss.
– Vi ser också en övergång till elbussar som en del av flygets gröna omställning, som vårt bidrag till ett hållbart flyg.
Han pekar på att Flygbussarna en gång var först med att tanka sina bussar med rapsolja. Idag är det biodiesel som gäller. Systerföretaget Vy bus4you testar att köra sin linje mellan Karlstad och Stockholm via Arlanda med en buss som drivs med flytande biogas.

Komfortnivån är hög, samtidigt som ljudnivån är mycket låg, även i hastigheter runt 100 km/tim. Foto: Ulo Maasing.
Komfort
Den buss som Flygbussarna nu testar på Arlandalinjen är en Yutong T15 E med 57 sittplatser.
I normalt utförande har bussen 63 platser, men Flygbussarna har ersatt fyra sittplatser med en bagagehylla för resenärernas handbagage.
Bussen är treaxlig, femton meter lång och 3,9 meter hög. Det är en klass 3-buss – för övrigt den ena av endast två eldrivna klass 3-bussar i landet.
– Vi måste värna om komforten, förklarar Zakaria Abna-Aissa under vår provtur på vägarna runt Sollentuna där Flygbussarna har sin depå.
Och vi kan intyga att det inte är något fel på komforten som faktiskt känns snäppet högre än på Flygbussarnas övriga bussar som Bussmagasinet reser flitigt med. Ljudnivån är angenämt låg i hög hastighet. Gången är mjuk, som så ofta på elbussar.
Gott betyg
Bussen får också gott betyg av föraren Mats Bejeskog som kör oss på provturen. Han har arbetat som bussförare i 34 år och hos Flygbussarna sedan 1996.
– Visst finns det några detaljer som jag skulle vilja ha annorlunda, säger han och förklarar att han skulle önska en lite annorlunda instrumentbräda och mer inställningsmöjligheter för ratten.
– Men komforten för förarna är mycket bra, ljudnivån väldigt angenäm och gången fantastiskt mjuk. En härlig buss att köra.
Vy Flygbussarna kommer att i samband med testet utöver tekniska prestanda även utvärdera energieffektivitet, laddtider, förarnas upplevelser samt hur resenärerna uppfattar komfort och tystnad.

Bussen har ett batteripaket på 630 kWh. När den testades i Finland (därav registreringsskyltarna) klarade den drygt 60 mail på enladdning. Foto: Ulo Maasing.
Laddning
Den buss som Flygbussarna nu testar har ett rejält batteripaket på 630 kWh.
Flertalet av batterierna är placerade bak i bussen. När bussen nyligen testades under vinterförhållanden i Finland klarade den drygt 60 mil på en laddning som tog några timmar.
– Vi har också en dialog med Swedavia och Jernhusen om att få laddmöjligheter vid Arlanda och vid Cityterminalen i Stockholm, säger Zakaria Abna-Aissa.
Stegvis
Ännu har Vy Flygbussarna inte fattat något slutgiltigt beslut om en kommande elbussatsning. När beslutet väl kommer kan övergången till elbussar ske stegvis med början 2027.
Zakaria Abna-Aissa ser med spänning fram mot slutrapporten från Arlandautredaren Peter Norman. Rapporten ska komma innan månadsskiftet. Där föreslår Norman bland annat fler expressbussar till Arlanda och busskörfält på E4:an mellan Stockholm och Arlanda.

Ingen kan undgå att lägga märke till att en ny era är på väg när det gäller flygbusstrafiken. Foto: Ulo Maasing.
– Om vi får busskörfälten kommer vi att kunna erbjuda tyst, snabb och miljövänlig busstrafik till Arlanda med en restid på 35 minuter från ändhållplats till ändhållplats. Då kommer bussen att vara verkligt konkurrenskraftig, säger han entusiastiskt.
Premiärbussen är dock inte den första elbuss som Flygbussarna testar mellan Stockholm och Arlanda. Redan 2013 provade företaget en elbuss från holländska Ebusco, men då handlade det mest om några provturer, inte om ett rejält långvarigt test. Flygbussarna deltog också häromåret med en buss som trafikerade elvägen på Gotland, mellan Visby och Visby flygplats.
För Vy är inte Yutong någon ny bekantskap. Företaget har flera bussar av samma modell i trafik i Norge, likaså ett stort antal stadsbussar från samma tillverkare.

Den första elbussen mellan Arlanda och Stockholm ska testas under sex månader och följs av bussar från andra tillverkare. Foto: Ulo Maasing.
Lämna ett svar