Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Eldrivna regionbussar och stark kinesisk närvaro

Nu elektrifieras även regiontrafiken allt mer. På UITP-mässan i Hamburg visade flera tillverkare upp nya, eldrivna regionbussar. Foto: Ulo Maasing.

Trenden är tydlig: Först kom städerna. Nu elektrifieras allt mer av de längre regionbusslinjerna när ny batteriteknik ökar elbussarnas räckvidd. På den internationella kollektivtrafikunionens, UITP, mässa i Hamburg visar flera busstillverkare batterielektriska bussar för regiontrafik. Mässan präglades också av en stark kinesisk närvaro och avslutades på onsdagen. Bussmagasinet fortsätter här sin rapportering från mässan. Tidigare har vi presenterat två helt nya bussar för den europeiska marknaden.

Även om UITP:s mässa inte har kryddats av några revolutionerande nyheter var den en bra måttstock på trenderna i kollektivtrafiken. Att allt mer av regiontrafiken blir elektrisk är en tydlig sådan trend. Att det nu är el och inget annat som gäller för bussar i kollektivtrafik var också tydligt – på mässan visades endast elbussar.

BYD visade bland annat sin nya klass 2-buss med lågentré, B13.b. Foto: Ulo Maasing.

Den turkiska busstillverkaren Karsan valde således mässan för lansering av sin nya eldrivna klass 2-buss e-ATA LE. Även den kinesiska busstillverkaren BYD fanns på plats och premiärvisade sin nya, 13,2 meter långa regionbuss med det föga upphetsande namnet B13.b. Förutom i klass 2-utförande kan modellen även fås som stadsbuss.

Förarplatsen i BYD B13.b. Foto: Ulo Maasing.

Det är en buss som definitivt ligger i teknisk framkant.

I likhet med den nya tolvmetersbuss som BYD presenterade på Busworld i Bryssel 2023 har B13.b bladbatterier som BYD själv har utvecklat. De är LFP-batterier (litium-järn-fosfat) och består av långa, platta celler.

Bladbatterierna har flera fördelar: en längre livslängd, kräver avsevärt mindre utrymme, är lättare och har en högre energitäthet.

Batterierna är integrerade med chassiet. Därför behövs mindre stål för chassiet vilket i sin tur minskar vikten. Placeringen gör också att bussens tyngdpunkt blir mycket låg. Bladbatterierna är därtill säkrare och löper mindre risk att antändas om de blir skadade vid exempelvis en trafikolycka.

BYD visade också stadsbussen B12.b som lanserades på Busworld i Bryssel 2023. Foto: Ulo Maasing.

Den buss som BYD visade i Bryssel kan fås med en batterikapacitet på upp till 560 kWh vilket ger bussen en räckvidd på upp till 700 kilometer på en laddning, mätt enligt SORT-normen. BYD garanterar att batterierna efter tio års användning har kvar minst 80 procent av sin kapacitet.

BYD B13.b är en tekniskt mycket avancerad lågentrébuss med två navmotorer om 150 kW. Laddtiden från tomma till fulla batterier kan pressas ner till 1,5 timmar. För laddning finns flera alternativ: en eller dubbla CCS-kontakter om vardera 192 kW, alternativt via pantograf med upp till 500 kW.

I klass 2-utförande har bussen en kapacitet på 75 passagerare, som stadsbuss 78 passagerare.

BYD visade i Hamburg också stadsbussen B12.b som hade premiär på Busworld i Bryssel 2023. Företaget är en stor aktör på den europeiska elbussmarknaden och har levererat mer än 5 000 elbussar i Europa och har enligt egen uppgift order på mer än 6 500 bussar.

Yutong visade sin nya elbuss för regiontrafik, ICE12 som man hade kört ner från Norge till Hamburg med ett enda stopp för laddning. Foto: Ulo Maasing.

Svenska utmaningar
På plats fanns också Kinas och världens största busstillverkare, Yutong. Företaget har skapat sig ett starkt fotfäste på flera marknader i Europa, bland dem Storbritannien, Norge, Danmark och Finland. I Sverige, däremot, rullar såvitt vi vet endast två bussar från Yutong, den ena dessutom endast en inlånad som provas av Flygbussarna i trafiken mellan Arlanda och Stockholm.

När vi talade med Yutongs representanter på mässan förklarade de att ”vi har några utmaningar på den svenska marknaden” och hänvisade till de sociala hållbarhetskrav som SL, Västtrafik och Skånetrafiken ställer i samband med trafikupphandlingar.

Enligt Yutong klarar företaget kraven, men man har bara egna revisioner att hänvisa till. Och ambitionen att etablera sig även i Sverige finns. ”Vi får börja med att sikta in oss på upphandlingar i mindre regioner”, sa en Yutongrepresentant till oss på mässan.

Regionerna i Sverige ställer nämligen olika krav. Således har två andra kinesiska tillverkare, BYD och Golden Dragon. etablerat sig i Sverige i betydande omfattning.

Förarplatsen på Yutong IC12E. Foto: Ulo Maasing.

Ny regionbuss
I Norge har Yutong en mycket stark ställning. I Hamburg visade företaget också sin nya, eldrivna regionbuss IC12E som är särskilt utvecklad för den europeiska marknaden. Den buss Yutong visade går trafik i ett fylke norr om Oslo och hade körts ner från Norge till Hamburg med bara ett stopp för laddning i Helsingborg.

Yutongs IC12E är en normalgolvsbuss, 12,6 meter lång och kan ta upp till 59 sittande passagerare. Modellen kan fås i flera versioner, upp till femton meter. Räckvidden uppges till mer än 600 kilometer. I grundutförande har bussen ett batteripaket på 400 kWh, men kan även fås med 466 kWh batterier.

På mässan visade Yutong även sin batteridrivna stadsbuss U12. Foto: Ulo Maasing-

Batterierna har en imponerande livslängd. Yutong erbjuder en batterigaranti på femton år eller 1,5 miljoner kilometer.

Den bakmonterade elmotorn är på 215, alternativt 250 kW med en maxeffekt på 350 kW.

PÅ UITP-mässan visade Yutong även stadsbussen U12 som har funnits på marknaden ett antal år och har blivit en vanlig syn i bland annat flera norska städer. I höstas blev det också klart att Nobina beställer 76 stadsbussar från Yutong till sin trafik i Oslo istället för de tidigare beställda bussarna från Ebusco som den holländska elbussleverantören misslyckats med att leverera.

Scanias kinesiska partner Higer visade sin eldrivna stadsbuss Fencer. Foto: Ulo Maasing.

Scaniapartner
På plats fanns också Scanias kinesiska partner som visade sin eldrivna stadsbuss Fencer f1.

Fencer debuterar i dagarna i Åre.  Men till skillnad från den buss som Higer visade i Hamburg står det Scania i nosen på de Fencer som Connect Bus använder i Åre.

De är nämligen byggda i Kina på Scanias nya elbussplattform som lanserades på Busworld i Bryssel 2023. Men i Higers monter i Hamburg rådde viss förvirring kring chassierna – vi fick besked motstridiga besked när det gällde om chassierna till Scania Fencer kommer från Scania eller Higer…

Kinesiska Foton visade en eldriven liten buss för bland annat stadsdelstrafik. Foto: Ulo Maasing.

Ytterligare en kinesisk busstillverkare, Foton, deltog på mässan och visade upp en liten elbuss för stadsdelstrafik, stadskärnor, matartrafik mellan flygplatsterminaler med mera. Den sex meter långa bussen kan ta upp till 19 passagerare, varav 10 – 16 sittande, beroende på konfiguration.

Bussen har litium-järn-fosfatbatterier från CATL på 122 kWh och räckvidden uppges av tillverkaren till minst 500 kilometer på en laddning.

Även om varken Volvo eller Scania deltog på mässan hade även Volvo Bussar en partner på plats: egyptiska MCV. Det egyptiska företaget arbetar inte bara som påbyggare av Volvos stads- och regionbussar utan har också en egen produktion av elbussar. I Hamburg visade man två versioner av sin stadsbuss, 10,5 och 12 meter långa. På plats fanns även turkiska Isuzu, även de med två elbussar.

Solaris fanns på plats med Urbino 12 electric. Foto: Ulo Maasing.

Europeiskt
Det är ett tidens tecken att bussar från kinesiska tillverkare dominerade mässan, men naturligtvis fanns flera av de ledande europeiska tillverkarna också på plats, även om de inte presenterade några nya modeller.

Under skalet fanns det dock en del nyheter hos några av europeerna.

Solaris har de senaste åren haft mycket stora framgångar på den svenska marknaden. I Hamburg visade företaget sin stadsbuss Urbino 12 electric med batteripaket på 600 kWh vilket ger bussen en räckvidd på 600 kilometer enligt testnormen SORT 2. LFP-batterierna (litium-järn-fosfat) kommer från ICPT men själva battericellerna härstammar från kinesiska CATL.

Den nya versionen av Urbino 12 electric premiärvisades på elbussmässan och -konferensen Mobility Move i Berlin förra året.

Solaris har eliminerat det tidigare motorrummet som stal utrymme inne i bussen. Det har gett bussen en ökad kapacitet utan att det har gått ut över räckvidden. Konstruktionen gör det också möjligt att placera samtliga batterier på taket.

Michael Bernath är ansvarig för utvecklingen av en ny batterigeneration hos MAN. Foto: Ulo Maasing.

MAN presenterade sin kompakta stadsbuss Lion´s City 10 med en ny batterigeneration som är effektivare, kompaktare och har en högre energitäthet.

De kompakta paketen med NMC-batterier gör att den 10,5-metersbuss som MAN visade har en kapacitet i nivå med många 12-metersbussar: upp till 27 sittplatser och 54 ståplatser.

Den buss MAN visade hade fyra batteripaket med en sammanlagd kapacitet på 356 kWh. I framtiden kommer den att kunna fås med sex eller åtta paket

Daimler Buses presenterade Mercedes-Benz eCitaro med en ny generation batterier. Foto: Ulo Maasing.

Lång livslängd
MAN invigde nyligen sin egen batterifabrik i Nürnberg och kommer i framtiden att tillverka alla sina elbussbatterier där. Serietillverkningen startade i april. Hela drivlinan i företagets elbussar kommer därmed från MAN.

Iveco fanns på plats med elbussen E.Way i tolvmetersversion. Foto: Ulo Maasing.

– Batterierna kommer i bästa fall inte att behöva bytas under bussens hela livslängd på upp till femton år eller en miljon kilometer. Vi är nu också fullt engagerade i att utveckla nästa generation batterier, uppgav Michael Bernath som på MAN är ansvarig för utvecklingsarbetet.

Mer än 2 500 elbussar från MAN är nu i trafik i Europa – många av dem i Sverige som är en stor marknad för den tyska busstillverkaren.

Av de kontinentala busstillverkarna fanns även Iveco på plats på mässan med stadsbussen E-Way i 12-metersversion. E-Way finns i fyra längder, från 9,5 till 18 meter och dessutom i BRT-utförande med namnet Linium på 12 respektive 18 meter.

E-Way är försedd med fem – nio paket NMC-batterier om vardera 69,3 kWh. Elmotorn kommer från Siemens och är på 310 kW för 9- och 12-metersbussarna samt 375 kW för ledbussversionen av E-Way.

Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund och ordförande Tomas Byberg fanns på plats i Hamburg. Foto: Ulo Maasing.

Daimler Buses hade världspremiär för sin stadsbuss eCitaro med den nya generationen NMC4-batterier. Förkortningen NMC står för litium-nickel-mangan-kobolt. Från och med nästa år levereras alla versioner av eCitaro med de nya NMC-batterierna: eCitaro, eCitaro G ledbuss) och den kompakta eCitaro K.

Från moderaterna i Region Stockholm deltog oppositionsrådet Kristoffer Tamsons, ledamoten i trafiknämnden Anna Malm-Kelfve och Hanna Dalhusen från partikansliet i konferensen. Foto: Ulo Maasing.

I Hamburg visade tillverkaren den välkända tolvmetersversversionen av eCitaro med navmotorer på 2 x 140 kW och fem batteripaket om vardera 111 kWh.

Ny dag född
Med de mer än 10 000 besökarna från mer än 100 länder var UITP i Hamburg inte bara en utställning som täckte in hela kollektivtrafikbranschen, även om vi har koncentrerat oss på bussarna.

Persontrafikmässans projektledare Anders Rudestad kollade in UITP-mässan i Hamburg. Foto: Ulo Maasing.

På mässan ställde IT-företag, företrädare för spårtrafik, leverantörer av biljettsystem och system för trafikplanering och många andra ut.

Mässan såg också en ny dag födas, en global kollektivtrafikdag: World Public Transport Day som firas för första gången den 17 april nästa år.

På plats fanns många svenskar, även om deras antal var lägre än på de många tidigare UITP-möten som vi har bevakat. I gångarna på mässan såg vi exempelvis nye SL-chefen Erik Norling swischa förbi, samtidigt som regionstyrelsen i Region Stockholm utnämnde honom till ny chef för SL. Skånetrafikens Maria Nyman fanns också på plats, liksom flera företrädare för Västtrafik och branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik med vd:n Johan Wadman i spetsen.

Några av svenskarna på plats fångade vi också med vår kamera.

 

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)