Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

5000 elbussar från BYD i Europa – och tusentals på gång

BYD har levererat sin 5000:e buss i Europa och den allra första av modell B12. Foto: BYD.

Den kinesiska busstillverkaren BYD passerade i veckan en milstolpe på den europeiska marknaden. Företaget levererade den 10 september sin 5000:e elbuss i Europa. Köpare var det stora danska bussföretaget Umove som ska använda bussen i sin trafik för Movia i Köpenhamn.

Bussen är den första av BYD:s modell B12 som levereras i Europa, en marknad som den är särskilt utvecklad för.

Modellen hade världspremiär på Busworld i Bryssel hösten 2023. Den är försedd med bladbatterier med en kapacitet på upp till 491kWh som ger den en räckvidd på upp till 600 kilometer på en laddning. Batteripaketen är monterade i moduler under bussgolvet och integrerade i chassit vilket ger bussen en låg tyngdpunkt. BYD har själv utvecklat bladbatterierna som består av långa, platta celler, till skillnad från de runda battericeller som annars används i elfordon.

Passagerarkapaciteten är 105 personer.

I Sverige har nyligen Connect Bus satt 78 elbussar från BYD i trafik i Blekinge. Också i Kronobergs län har stadsbusstrafiken i Växjö, Älmhult och Alvesta elektrifierats i samband med tidtabellsskiftet i augusti. Även där kör Connect Bus med elbussar från BYD. Trafiken körs av Connect Bus på uppdrag av regionen.

Ursprungligen hade Connect Bus beställt elbussar från holländska Ebusco, men efter stora leveransförseningar valde bussföretaget att annullera sin order hos Ebusco och istället välja BYD som leverantör. Som en följd av Ebuscos leveransproblem har elbusstarten i Kronoberg försenats avsevärt.

Många fler elbussar från BYD är på gång i Europa. Busstillverkaren har nämligen hittills fått order på över 7 000 bussar från europeiska beställare. Idag finns i Europa BYD:s bussar i trafik i mer än 160 städer i 26 länder i Europa.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

4 kommentarer »

  1. Man borde gynna europeiska busstillverkare som Scania, Volvo, Man och Solaris.

    • Problemet är att de Europeiska tillverkarna inte kan leverera tillräckligt många bussar för att själva täcka behovet. Bussbranchen är även i en turbulent tid med bland annat omställning till elbussar som orsakar leveransproblem mm som i sin tur skapar problem vid upphandling.

  2. Tror snarare att det är EU och alla regler kring upphandlingen som styr. Det ska vara det billigaste som vinner.

    Man får inte ta hänsyn till egna regioner. Så är det för skolmat bla. Man får inte gynna de närmaste bönderna i upphandlingar ut måste köpa från ex Portugal om dom lägger ett billigare anbud. Man måste bortse från transporten och utsläppen.

    Sen åter till bussen så kina långt före oss i många avseenden och vi med EU:s hjälp lägger krokben för vår egen industri.
    EU vill ju ex straffa våra egna biltillverkare med miljarder i böter för att vi konsumenter inte vill köpa de elbilar som tillverkas. Detta gör att våra tillverkare inte har råd att utveckla nya bussar och bilar. Om 10 år finns nog inga europeiska tillverkare kvar.

    Vi knäcker vår egen ryggrad i jakten på att bara vara ute efter det billigaste för stunden. Och det är kinesiskt. Det är bilar, telefoner, smartklockor, kläder mm. Vi handlar på Temu istället för att gå ner i centrum vilket gör att butikerna där försvinner. Hade vi handlat mer svenskt och europeisk så överlever vi. Men vi handlar det billigast. Kolla på mjölken hos Lidl. Den billigaste kommer från Tyskland. Vi är globaliserade på gott och ont, och även om vi vill handla svensk Marabou så ägs det av Mondolez som är amerikanskt.

    Med det sagt så kommer vi att köpa ännu mer kinesiska varor i framtiden.

    • Helt rätt. Lägsta pris vinner. Det är så kortsiktigt tänkt. Spara en krona idag och betala 10 i framtiden. Kan någon ärligt påstå att upphandlingen har gett oss bättre och billigare kollektivtrafik?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)