Tag Archive for ‘Svensk Kollektivtrafik’
Branschen söker dialog med Folkhälsomyndigheten om ökat resande
Hur och när ska kollektivtrafiken kommunicera med resenärer och allmänhet när restriktionerna börjar lättas på en rad områden? De tre branschorganisationerna Svensk Kollektivtrafik, Sveriges Bussföretag och Tågföretagen räknar med att lättade restriktioner i samhället kommer att leda till att resandet i kollektivtrafiken ökar. Därför vill branschorganisationerna snabbt ha en dialog med Folkhälsomyndigheten om hur läget ska hanteras av branschen, skriver de i ett gemensamt brev till myndigheten.
Regeringen söker fortsatt skattebefrielse för biodrivmedel
Regeringen har nu lämnat in en ansökan till EU-kommissionen om fortsatt skattebefrielse för flytande biodrivmedel. Bakgrunden är att det skatteundantag som Sverige har idag när det gäller flytande rena och höginblandade biodrivmedel löper ut vid årsskiftet.
”Slopa förmånsbeskattning av periodbiljetter”
Regeringens förslag om skattelättnader för förmånscyklar är välkommet. Men motsvarande bör gälla för periodbiljetter i kollektivtrafiken. Det skriver tunga företrädare för svensk kollektivtrafik och 2030-sekretariatet i en debattartikel i Dagens Samhälle på tisdagen. Artikeln är undertecknad av SL-chefen David Lagneholm, Västtrafiks vd Lars Backström, Skånetrafikens trafikdirektör Maria Nyman, Johan Wadman, vd för Svensk Kollektivtrafik samt 2030-sekretariatets vd Jakob Lagercrantz
Exmensarbeten om framkomlighet för bussar prisas
Framkomlighet för busstrafik är temat i två examensarbeten som belönas med 40 000 respektive 20 000 kronor. Det är K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik som skulle delat ut priset vid webbinariet ”Strategiska verktyg för ökad framkomlighet för busstrafik” på tisdgseftermiddagen. Tekniska problem gjorde att webinariet har fått skjutas upp till ett kommande datum. Vinnarna av branschens pris för bästa uppsats presenterar sina arbeten under webbinariet.
Hundratals miljoner riskerar bli bortkastade
Staten tar regionernas kostnader för att införa det nationella biljettsystem i kollektivtrafiken som ska införas nästa år. Det framgår av regeringens vårändringsbudget som presenterades på torsdagen. Samtidigt riskerar hundratals miljoner att bli bortkastade, varnar branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik.
Svensk Kollektivtrafik: ”Positivt men otillräckligt”
Som vi tidigare rapporterat kommer regeringen och samarbetspartierna att öka sitt stöd till de regionala kollektivtrafikmyndigheterna med ytterligare en miljard kronor. Men det räcker inte, säger Svensk Kollektivtrafiks vd Johan Wadman i en kommentar.
”Välkommet men otillräckligt från regeringen”
Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafiks ordförande, Kristoffer Tamsons (M) välkomnar den ytterligare miljard i stöd till kollektivtrafiken som regeringen föreslog på fredagen. Samtidigt anser han att förslaget är helt otillräckligt. ”Som att sätta ett Bamseplåster på en blödande pulsåder”, säger Kristoffer Tamsons”.
Kapacitetsbrist hotar serviceresor
Kapaciteten när det gäller serviceresor hotar att inte räcka till senare i år. Det varnar branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik. Organisationen bedömer att när äldre och riskgrupper har blivit vaccinerade, smittspridningen minskar och dagverksamheter åter öppnar kommer många med rätt till serviceresor att vilja åka mer som vanligt igen. Till det kommer när vården öppnar upp för planerad vård som har senarelagts under pandemin.
”Omstarta Sverige med hjälp av kollektivtrafiken”
Risken är stor att de regionala kollektivtrafikmyndigheterna står inför stora besparingar nästa år. Följden blir uppsagd personal, att resenärerna cementeras i bilåkande och att det låga kollektivtrafikresandet pressas ned ytterligare för många år framåt. Det varnar branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik i en ledare i sitt nyhetsbrev. Istället vill organisationen att kollektivtrafiken ska bli ett verktyg för omstart av Sverige och föreslår ett paket av åtgärder för att stärka kollektivtrafiken inför framtiden. Flera av förslagen är direkt inriktade på busstrafiken.
Covid-19 kostar kollektivtrafiken 15,8 miljarder
Under det här året väntas den svenska kollektivtrafikens biljettintäkter minska med 8,6 miljarder kronor som en följd av covid-19-pandemin. Det visar en ny prognos från branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik och SKR, Sveriges Kommuner och regioner.





Artiklar(RSS)