Hur och när ska kollektivtrafiken kommunicera med resenärer och allmänhet när restriktionerna börjar lättas på en rad områden? De tre branschorga-nisationerna Svensk Kollektivtrafik, Sveriges Bussföretag och Tågföretagen räknar med att lättade restriktioner i samhället kommer att leda till att resandet i kollektivtrafiken ökar. Därför vill branschorga-nisationerna snabbt ha en dialog med Folkhälsomyndigheten om hur läget ska hanteras av branschen, skriver de i ett gemensamt brev till myndigheten.
– För de regionala kollektivtrafikmyndigheterna, bussföretagen och tågföretagen är det av största vikt att minska risken för smittspridning så länge det är nödvändigt.
– Samtidigt kommer många av de lättnader av smittskyddsåtgärderna som Folkhälsomyndigheten föreslår medföra att kollektivtrafikresandet ökar. När det maximala antalet deltagare höjs, och senare helt tas bort, för exempelvis stadigvarande tivolinöjen, nöjesparker, badanläggningar, motionslopp, idrottsevenemang samt konserter och andra kulturevenemang kommer människor att vilja resa dit och därifrån med kollektivtrafiken, skriver de tre organisationerna till Folkhälsomyndigheten.
Man säger sig ha stor förståelse för att myndigheten inte kan ange tidpunkten för de olika lättnaderna, men framhåller samtidigt att det då skapas osäkerheter som kollektivtrafiken måste förbereda sig för att hantera.
– För att motverka de negativa effekterna av denna osäkerhet behöver de regionala kollektivtrafikmyndigheterna, bussföretagen och tågföretagen förbereda sin kommunikation till såväl resenärer som till allmänheten. Det gäller särskilt om rekommendationen om att undvika att åka med kollektivtrafik och andra allmänna färdmedel där platsbiljett inte erbjuds föreslås finnas kvar efter att deltagarbegränsningarna har höjts på en rad områden, skriver Johan Wadman, Svensk Kollektivtrafik, Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag samt Björn Westerberg, Tågföretagen.
De tre organisationerna vill därför snarast ha en dialog med Folkhälsomyndigheten, främst om hur och när branschen ska kommunicera med allmänhet och resenärer när smittskyddsåtgärderna i samhället ändras.
Lämna ett svar