Tag Archive for ‘Trafikförvaltningen i Region Stockholm’
Indirekta utsläpp största miljöboven i Stockholms kollektivtrafik
Det är inte själva trafiken som står för de största utsläppen av växthusgaser från kollektivtrafiken i Region Stockholm, SL-trafiken. De indirekta utsläppen är betydligt större. Det framgår av SL:s hållbarhetsredovisning för 2023. Där slås det också fast att i SL:s arbete för att halvera kollektivtrafikens klimatpåverkan har elektrifieringen av busstrafiken en mycket viktig roll.
SL: 602 miljoner bättre än budget – dyra båtar och lokalbanor
Kollektivtrafiken i Storstockholm, SL-trafiken, redovisar för fjolåret ett resultat som blev 602 miljoner kronor bättre än budget. Men ändå blev resultatet illröda siffror på -564 miljoner kronor. Det framgår av SL:s verksamhetsberättelse för 2023. Mycket av förklaringen ligger i att trafiken har fungerat dåligt så att SL inte har behövt betala trafik eller incitament till trafikföretagen. Verksamhetsberättelsen visar också att resorna med SL:s sjötrafik kostar SL mer än tre gånger så mycket som bussresorna och tio gånger mer än resorna med pendeltågen.
Ledare: Ingen ny T-baneoperatör nästa år
Allt talar för att det inte blir något nytt företag som tar över driften av Stockholms tunnelbana nästa år.Troligen inte heller året därpå. Med största säkerhet blir jätteupphandlingen av t-banedriften, värd cirka 40 miljarder kronor under avtalstiden på elva år, föremål för en tidskrävande överprövning. Och en nödvändig sådan. Upphandlingen väcker frågor. Det betyder inte att fel företag vann.
Stopp för casino- och fossilreklam i SL-trafiken
Reklam för fossila bränslen och fossilt drivna produkter kommer att stoppas i kollektivtrafiken i Storstockholm. Likaså reklam för casinospel. Det har den styrande koalitionen i Region Stockholm (S, MP och C) enats om. Förslaget ska klubbas av politikerna i regionens trafiknämnd på tisdagen.
Lien går i Stockholm: Nya stora nerskärningar av busstrafiken
Stora nedskärningar ska göras i busstrafiken i Stockholms innerstad och på Lidingö enligt det förslag som SL, Trafikförvaltningen i Region Stockholm, la fram för politikerna på tisdagsmorgonen. Förslaget innebär ändrade linjedragningar, förändrad turtäthet och några helt indragna linjer. Nedskärningarna ska genomföra vid tidtabellskiftet vid midsommar nästa år. ”Busstrafiken är stulen – vänsterslakten av kollektivtrafiken fortsätter”, kommenterar oppositionsregionrådet och tidigare trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).
Fortsatt lägre resande i Storstockholm
Resandet i kollektivtrafiken i Storstockholm fortsätter att ligga lägre än innan pandemin. Men när det gäller kollektivtrafiken på land, alltså buss- och spårtrafik, är siffrorna de bästa sedan 2019 och ligger på 86 procent av den nivå som gällde innan pandemin.
Skilda världar: Resandet tillbaka i Oslo men inte i Stockholm – pendeltågshaveri räddar ekonomin
När det gäller resandet i kollektivtrafiken är skillnaden stor mellan Norges och Sveriges huvudstäder. I Oslo reser nu lika många kollektivt som innan pandemin. I Stockholm är fortfarande var femte resenär borta och resandet har stabiliserat sig på en nivå som ligger på cirka 80 procent av nivån innan pandemin. Samtidigt räddas SL:s ekonomi av stora problem i trafiken, främst när det gäller pendeltågen.
Dyrare resa med sämre kollektivtrafik i Storstockholm
Det blir dyrare att resa med sämre kollektivtrafik i Storstockholm. Förutom kraftiga nerskärningar i SL-trafiken höjs också biljettpriserna för flertalet resenärer. Det är delar av innehållet i den budget som den politiska majoriteten i Region Stockholm presenterade på onsdagsmiddagen. Budgeten innehåller också ett uppdrag att utreda trafik i egen regi, likaså dynamisk kollektivtrafik av den modell som bland annat körs i Säffle. Oppositionen sågar budgeten: ”S, C, MP och V ljög: kollektivtrafiken blir mindre, sämre, dyrare”. SL svarar för ungefär hälften av landets kollektivtrafik.
Trafikstart för storupphandling två år efter tidtabell
Efter en lång process med överklagande upphandlingar är det nu klart att trafikstarten för SL:s storupphandling av busstrafiken i Nacka/Värmdö och Huddinge/Botkyrka/Söderort kommer att ske i början av 2025. Trafiken kommer att köras av Nobina som vann upphandlingarna hösen 2021. Totalt handlar det om trafik som från början trafikeras med 500 bussar, varav 200 elbussar. Under avtalsperioden tillkommer ytterligare 100 elbussar.
Sega överprövningar kan göra att SL satsar på att äga egna bussar
SL, Trafikförvaltningen i Region Stockholm, ska utreda om man ska köpa egna bussar som trafikutövarna kan använda. Anledningen är att överprövningar av upphandlingar är mer regel än undantag och drar ut allt mer på tiden. Och under tiden måste trafiken rulla.





Artiklar(RSS)