Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Alla anbud i SL:s mångmiljardupphandling

Nobina vann i upphandlingen trafiken i Handen och Nynäshamn medan VR Sverige vann trafiken i Tyresö. Foto: Ulo Maasing.

Fyra trafikföretag konkurrerade om de två trafikavtal (Handen-Nynäshamn samt Tyresö) där politikerna i trafiknämnden i Region Stockholm fattade tilldelningsbeslut på onsdagen och som vi tidigare rapporterat om (klicka här). Upphandlingen gällde ett sammanlagt värde på åtminstone 10,5 miljarder kronor under en tioårsperiod. Inget företag fick vinna mer än ett av avtalspaketen. Prisskillnaden mellan högsta och lägsta bud var stor, i synnerhet när det gäller trafiken i Handen Nynäshamn. Bussmagasinet har prislappen för samtliga anbud.

De företag som bjöd på trafiken fick också prioritera vilket av trafikavtalen som var viktigast för dem. Om ett företag la ett anbud som skulle gjort det till vinnare i båda paketen fick de paket. Alla fyra prioriterade avtalet för Handen Nynäshamn och hade Tyresöavtalet på andra plats. Men VR Sverige och Nobina var billigast på var sitt paket. Prioriteringen hade således ingen effekt på utgången av upphandlingen

Som vinnare valde SL valt det enbud som är ekonomiskt mest fördelaktigt med hänsyn till pris och kvalitet. I det totala anbudspriset ingår priset för trafiken samt för både planerade och oplanerade trafikändringar.

Sedan har SL gjort en kvalitetsbedömning av anbuden, dels för kvaliteten på den utförda trafiken, dels hur trafikföretaget kommer att sköta SL:s egendom, exempelvis bussdepåer. Det har SL räknat om till ett påslag för brister i kvaliteten. Påslaget är max 20 miljoner kronor i Tyresöupphandlingen och 40 miljoner i Handen Nynäshamn, har sedan lagts till på det totala anbudspriset.

I upphandlingen för Tyresö har samtliga företag fått ett påslag för kvalitetsbrist på tio miljoner. I avtalet för Handen Nynäshamn är påslaget 20 miljoner för samtliga företag som har lagts till företagets anbudspris.

I trafikavtalet för Tyresö blev jämförelsepriset/år för företagen:

1. VR Sverige: 227 168 934 kr
2. Nobina: 230 874 721 kr
3. Bergkvarabuss: 295 805 216 kr
4. Keolis: 298 275 411 kr

Jämförelsepriset/år för Handen Nynäshamn blev:

1. Nobina: 426 955 985 kr
2. VR Sverige: 443 397 311 kr
3. Bergkvarabuss: 531 599 769 kr
4. Keolis: 555 041 967 kr

Läs också vår tidigare, utförliga artikel om upphandlingen som du hittar genom att klicka här.

Taggat som: , , , , , , ,

2 kommentarer »

  1. 105 miljarder på tio år? Här har ni nog glömt ett kommatecken

  2. Vad håller SL på med? Jag bara undrar. Tar bort en mycket väldigt buss på Lidingö tyvärr. Buss 221 tyvärr. Det är många som har blivit mycket drabbade tack vore ert dumma idéer som ni har gott på Lidingö tyvärr. Jag undrar hur ni tänker på SL väldigt mycket tyvärr. Från Christian tack.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)