Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stora busstillverkare kan stängas ute vid SL-upphandling

Volvo Bussar har MCV som partner för sin tillverkning av elbussar för stads- och intercitytrafik. Samtidigt finns Egypten på SL:s ”svarta lista”. Bild: Volvo Bussar.

En rad elbusstillverkare kan stängas ute från att leverera bussar till trafikföretag som kör åt SL i Stockholm. I de tre stora upphandlingar av busstrafik som SL inledde under april har SL höjt de tidigare kraven på social hållbarhet, även i produktionskedjan för bussarna. Inte enbart kinesiska tillverkare, utan också bland andra Volvo Bussar hamnar då på listan över förbjudna tillverkare, skriver lokaltidningen Mitti som har tagit del av SL:s upphandlingskrav.

Den stora upphandling som SL nu har inlett omfattar tre trafikavtal och cirka 380 elbussar. Men SL:s nya, tuffa krav kommer att gälla även kommande upphandlingar. Upphandlingen har tidigare väckt stark kritik från två av Sveriges största bussoperatörer.

SL kräver i de preliminära upphandlingsdokumenten att sammansättningen av bussarnas batteripaket, slutmontering av batterier för framdrift och tillverkning av karosser, chassier samt slutmontering endast får ske i länder som klarar index 1, 2, 3 eller 4 i den internationella fackliga organisationen ITUC:s klassning. ITUC, International Trade Union Confederation, är världens största fackliga organisation och har 175 miljoner medlemmar i 155 olika länder.

Bland de 45 länder som har index 5 eller 5+ finns Egypten, Turkiet, Kina och Indien, samtliga med en stor bussproduktion.

Volvo Bussar har tecknat avtal med det egyptiska företaget MCV om tillverkning av karosser för Volvos stads- och intercitybussar. Därmed skulle företaget i praktiken hamna på SL:s förbjudna lista. Volvos partner för turistbussarna, Sunsundegui, har däremot sin tillverkning i Spanien, likaså Scanias stadsbusspartner Castrosua.

– Det är ännu inte ett slutligt upphandlingsunderlag och enbart ett ”pre” så vi får avvakta och se vad som står i den slutliga upphandlingen. Men, om kravet kvarstår, kan vi inte vara med då det är MCV i Egypten som är vår bodybuildingpartner, säger Volvo Bussars presschef Joakim Kenndal till Bussmagasinet och tillägger:

– Vi har samma krav på MCV som vi har på våra egna fabriker i Borås och Uddevalla. Om kravet kvarstår så påverkar det också Borås och Uddevalla eftersom det är där vi tillverkar våra chassier.

Om SL i det definitiva upphandlingsunderlaget ställer samma krav som i det preliminära innebär det i praktiken också att en busstillverkare med produktion i ett land som har ITUC-index sämre än 4 straffas ut, även om tillverkaren i sin verksamhet följer alla krav på arbetares rättigheter.

Flera andra västeuropeiska busstillverkare har också en omfattande produktion av bussar i Turkiet för den europeiska marknaden, bland andra MAN och Daimler Truck (Mercedes-Benz). Turkiska Temsa finns också i Sverige, medan andra turkiska tillverkare vill in här.

Bussoperatören Nobinas presschef David Erixon säger till Mitti att SL:s krav kan få långtgående konsekvenser.

– För det första finns en risk att du inte får tag på tillräckligt många bussar, vilket gör att man missar klimatmålen. För det andra blir det så liten konkurrens att prisbilden blir mångdubbelt högre. Och även om det går att hitta godkända leverantörer är det mycket tveksamt om det går att få till en trafikstart på utsatt datum

I bakgrunden finns bland annat en rapport som SL, Skånetrafiken och Västtrafik, tidigare beställt hos Globalworks i Lund och som vi tidigare rapporterat om (klicka här). Vår publicering av nyheten om rapporten väckte stor ilska hos flera kinesiska busstillverkare.

Enligt rapporten är omfattande tvångsarbete, usla arbetsförhållanden, diskriminering av nationella minoriteter, tvångsförflyttningar av arbetskraft ingredienser i batteri- och elbussproduktion i Kina. Men batterier från kinesiska tillverkare används också i bussar tillverkade i Europa (klicka här för att ladda ner rapporten).

ITUC klassar länder i sex kategorier efter hur de klarar kraven på arbetares rättigheter. De två lägsta kategorierna är 5+ där inga garantier för arbetare rättigheter finns därför rättssystemet i praktiken har brutit samman. Kategori 5 innebär att det inte finns några garantier för arbetares rättigheter.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)