Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tag Archive for ‘Västtrafik’

Buss i Väst vann med el, biogas och biodiesel

Västtrafik fortsätter elektrifiera kollektivtrafiken i Västra Götaland. Nästa år elektrifieras busstrafiken i Mölnlycke. Det blir även en satsning på biogas i landsbygdstrafiken. Det står klart sedan Västtrafiks upphandling av busstrafiken i Härryda och Vårgårda har avslutats. Upphandlingen vanns av Buss i Väst AB.

Covid-19: Västtrafik återlöser periodbiljetter

Resenärer med kollektivtrafiken i Västra Götaland som inte längre kan eller vill använda sin periodbiljett på grund av covid-19-pandemin kan ut återlösa dem hos Västtrafik. Resenären får då en värdekod eller en värdecheck, däremot inga kontanter. Det är periodbiljetter med 30-, 90- och 365-dagars giltighetstid som kan återlösas.

Klart med nya zoner i väst

Nu är det klart hur det nya zonsystemet och de nya biljettpriserna i kollektivtrafiken i Västra Götaland kommer att se ut. På torsdagen klubbade politikerna i regionen priserna i Västtrafiks nya biljettutbud. Priserna ska bli mer enhetliga än tidigare och en resa kommer kosta lika mycket oavsett i vilken zon resan görs.

Covid-19: Västtrafik tappar 100 miljoner i månaden

De senaste veckorna har resandet med Västtrafik minskat med 40 procent. Det gör att Västtrafiks biljettintäkter beräknas minska med 100 miljoner kronor i månaden, skriver Göteborgs-Posten. Därmed följer utvecklingen för Västtrafik samma mönster som på de flesta håll i landet där kollektivresandet har minskat med cirka 40 – 50 procent som en följd av covid-19-pandemin.

Ingen samordning för att skydda bussförare (uppdaterad)

Västtrafik, som svarar för kollektivtrafiken i Västra Götaland inför på onsdagsmorgonen nya åtgärder för att skydda buss- och spårvägsförare från den nya coronasmittan, covid-19. Men olika länstrafikbolag/kollektivtrafikmyndigheter vidta olika åtgärder. Någon enhetlighet i åtgärderna finns inte. Vi har tittat på vilka åtgärder som har vidtagits i några regioner. Läget kan förändras snabbt, uppgifterna i artikeln speglar läget på tisdagskvällen.

Arkitekturpris till resecentrum

Angereds resecentrum i Göteborg har tilldelats Trafikverkets arkitekturpris 2019. Resecentrat är en av de största knutpunkterna för kollektivtrafiken i Göteborg med ungefär 35 000 resenärer om dagen. Den femhörniga byggnaden stod klar sent i somras och togs fram i ett samverkansprojekt mellan en grupp unga i närområdet och stadsdelsnämnden i Angered.

Nobben för kommersiell trafik Borås – Göteborg

Expressbussarna mellan Göteborg och Borås, linje 100, ska också i framtiden vara upphandlade och köras på uppdrag av Västtrafik. Det slår Förvaltningsrätten i Göteborg fast i en principiellt viktig dom. Vy Buss, som idag kör trafiken på uppdrag av Västtrafik, hade överklagat ett beslut av kollektivtrafiknämnden i Västra Götalandsregionen om allmän trafikplikt på sträckan. Ett sådant beslut måste till för att trafiken ska kunna upphandlas. Istället ville Vy Buss köra trafiken på kommersiell grund.

Sålde bilen när de upptäckte bussen

Två av nitton deltagare i projektet Bussmiljönärerna i Lidköping och Götene har sålt sina bilar efter under tre månader ha provat att åka buss till jobbet. Nästan alla deltagare uppger att de är positiva till att resa med kollektivtrafiken och tre fjärdedelar säger att de kommer att fortsätta att ta bussen till och från arbetet.

Försäljning närmare för kommunägt bussbolag

En försäljning av Göteborgs kommunägda bussföretag GS Buss liksom av GS Trafikantservice har tagit ett steg närmare förverkligande. Kommunstyrelsen i Göteborg har nu ställt sig bakom en försäljning av bolaget, som ägs av Göteborgs Spårvägar. Frågan ska avgöras av kommunfullmäktige. Bland partierna där finns också en majoritet för försäljning. Planerna stöds av samtliga allianspartier, liksom av Demokraterna och Sverigedemokraterna. Men S vill att kommunen fortsätter att äga GS Buss. Det vill också V och MP.

Storföretag i väst i samarbete med Västtrafik

Fjorton av de största företagen i Västsverige inleder tillsammans med Västsvenska Handelskammaren ett unikt samarbete med Västtrafik och Västra Götalandsregionen för att öka det hållbara resandet. Syftet är att stimulera fler gav företagens medarbetare att åka kollektivt, cykla eller gå. Namnet på samarbetet blir En ren vana.

© 2026 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)