Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nya infrastrukturministern applåderade elbussatsning

Infrastrukturminister Anna Johasson(S) var entusiastisk över Electricityprojektet i Göteborg. Foto: Ulo Maasing.

Infrastrukturminister Anna Johasson(S) var entusiastisk över Electricityprojektet i Göteborg. Foto: Ulo Maasing.

”Det här är vägledande i världen och kommer också att ha en stor betydelse för att skapa många fler arbetstillfällen”. I sitt första officiella framträdande berömde den nya infrastrukturministern, Anna Johansson(S), Volvo Bussars satsning på laddhybrider och elbussar. Infrastrukturministern överraskade många av besökarna på Persontrafikmässan i Stockholm med sin medverkan i Volvos monter på mässan. Där hade företaget Sverigepremiär på sin nya Volvo 7900 Electric Hybrid och visade en av de bussar som från i vinter ska gå på linje 73 i Stockholm.

Projektet i Stockholm ingår i det stora europeiska elbussprojektet ZeEUS, som vi tidigare flera gånger har rapporterat om i bussmagasinet.se. Men Volvo Bussar är dessutom engagerat i det så kallade ElectriCityprojektet i Göteborg som startar nästa år.

Projektet drivs av Volvo i nära samarbete med Västra Götalandsregionen, Göteborgs Stad, Lindholmen Science Park och Johanneberg Science Park. Syftet är att utveckla och demonstrera en helt eldriven busslinje i Göteborg.

Eftersom bussarna är i det närmaste ljudlösa och helt utsläppsfria kommer resenärerna att kunna kliva på och av bussen inomhus. Busslinjen startar nästa år och kommer att gå genom buller- och luftmiljökänsliga centrala delar av Göteborg.

Volvo Bussars vd Håkan Agnevall: Vår vision är att vara världsledande när det gäller utsläppsfria bussar. Foto: Ulo Maasing.

Volvo Bussars vd Håkan Agnevall: Vår vision är att vara världsledande när det gäller utsläppsfria bussar. Foto: Ulo Maasing.

Busslinjen kommer att trafikeras med laddhybridbussar och nyutvecklade och helt eldrivna bussar.

– Jag hoppas att Electricity kommer att mötas av stor uppmärksamhet, både från övriga Sverige och från andra länder. Det visar på bra lösningar för stora städer.

På Persontrafik visade Volvo den första av de åtta laddhybrider Volvo 7900 Electric Hybrid som ska gå i ett elbussprojekt i Stockholm. Bågen ovanför bussen är en av de laddstationer som ska finnas på linjens ändhållplatser. Foto: Ulo Maasing.

På Persontrafik visade Volvo den första av de åtta laddhybrider Volvo 7900 Electric Hybrid som ska gå i ett elbussprojekt i Stockholm. Bågen ovanför bussen är en av de laddstationer som ska finnas på linjens ändhållplatser. Foto: Ulo Maasing.

– Det är roligt att Volvo och Göteborg ligger i framkant av utvecklingen och jag är övertygad om att det här på sikt kommer att skapa många nya arbetstillfällen, sa infrastrukturminister Anna Johansson.

– Industri och innovation i samverkan är viktiga inslag för att skapa en större arbetsmarknad.

– Volvos vision är att vara världsledande när det gäller utsläppsfri busstrafik, slog Volvo Bussars vd Håkan Agnevall fast.

Svensk premiär
På Persontrafik presenterade Volvo den första av de åtta laddhybridbussar som från i vinter kommer att sättas i reguljär trafik på linje 73 i Stockholm som en del av EU-projektet ZeEUS.

Tekniken innebär kraftigt sänkt energiförbrukning, mindre utsläpp och mindre buller.

Bakom demonstrationsprojektet står Volvo Bussar, SL, Keolis och Vattenfall.

Laddhybridbussarna är utrustade med en elmotor och ett batteripaket som snabbladdas vid ändhållplatserna. Laddningen sker på cirka 6 minuter.

Med fulladdade batterier kan bussarna köras sju av linjens drygt åtta kilometer tyst och helt avgasfritt på el.

Jämfört med konventionella dieselbussar har laddhybriderna 75 procent lägre bränsleförbrukning och 90 procent mindre koldioxidutsläpp då bussarna kommer att använda biodiesel och el från vindkraft. Med elförbrukningen inräknad är den totala energibesparingen cirka 60 procent.

I vinter ska linje 73 i Stockholm börja trafikeras med Volvos nya laddhybridbussar. Foto: Volvo.

I vinter ska linje 73 i Stockholm börja trafikeras med Volvos nya laddhybridbussar. Foto: Volvo.

– Det här projektet ger oss möjlighet att i kommersiell trafik visa att laddhybridbussar är ett kostnadseffektivt sätt att minska storstädernas miljö- och bullerproblem. Det nya bussystemet innebär både ett attraktivare resande och en bättre livsmiljö i städernas centrala delar, utan stora investeringar i ny infrastruktur, förklarade Håkan Agnevall.

Projektet ZeEUS syftar framför allt till att testa och utvärdera hur eldriven busstrafik i städerna kan bidra till att minska luftföroreningar, klimatpåverkan och buller. I ZeEUS deltar förutom Stockholm ytterligare sju europeiska städer, bland annat London, Barcelona och Bonn.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Persontrafik

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)