Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Finska elbussar för Luleås första elbusslinje

 

Luleå kommun och finska Linkker skrev på tosdagen avtal om de fem första elbussarna i staden. Peter Sandin, produktionschef vid finska företaget Linkker, Liliya Safiullina, projektansvarig vid polska företaget Ekoenergetyka samt Mikael Lekfalk, kommundirektör Luleå kommun, signerade det nya avtalet för Luleås elbussar. Foto:Luleå kommun.

Luleå kommun och finska Linkker skrev på tisdagen avtal om de fem första elbussarna i staden. Peter Sandin, produktionschef vid finska företaget Linkker, Liliya Safiullina, projektansvarig vid polska företaget Ekoenergetyka samt Mikael Lekfalk, kommundirektör Luleå kommun, signerade det nya avtalet för Luleås elbussar. Foto:Luleå kommun.

Det blir finska elbussar som kommer att trafikera Luleås första elbusslinje. På tisdagen skrevs avtalet mellan Luleå  kommun och den finska elbusstillverkaren Linkker om fem elbussar som från hösten nästa år ska trafikera Luleå Lokaltraafiks (LLT) linje 6 mellan Porsön och Kronan. Linjen blir inte bara den första elbusslinjen i Luleå utan också den nordligaste elbusslinjen i Europa.

– Vi är oerhört glada och förväntansfulla att vi kan erbjuda luleåborna en elbusslinje vilket är ett viktigt steg i vår hållbara utveckling, säger Karl-Johan Gramner, vd för LLT.

Linkkers elbussar rullar i bland annat Helsingfors och Köpenhamn. Foto:Linkker.

Linkkers elbussar rullar i bland annat Helsingfors och Köpenhamn. Foto:Linkker.

LLT ägs av Luleå kommun och ska leasa bussarna som ska snabbladdas vid ändhållplatserna.

– Linkkers bussar rullar redan i reguljär trafik i Helsingfors och Åbo i Finland, samt i Köpenhamn i Danmark. Dessutom testas för tillfället bussar i storstäder runtom i Europa, bland annat i Moskva, Berlin, Köln och Lyon, säger Peter Sandin från Linkker.

Tillverkningen av de fem bussarna sker i Sastamala mellan Åbo och Tammerfors och leveransen till Luleå kommun börjar i maj 2018.

Bussarna har en kapacitet på 43 sittande och 33 stående passagerare. För den som vill surfa eller ladda mobilen är bussarna är utrustade för detta. Luleå Energi svarar laddinfrastruktur och förser bussarna med förnybar el. Laddstationerna levereras av Polska Ekoenergetyka och är kompatibla med flertalet elbussleverantörer.

– Laddare som placeras i Luleå måste vara robusta, liksom- frost och fuktbeständiga. Vi har redan laddare i Finland men de i Luleå blir våra nordligaste. Projektet visar att elbussar är lämpliga för alla klimat och vi är glada över att våra laddare kan bidra till att bevisa det, säger vice vd för Ekoenergetyka Maciej Wojeński.

Luleå kommun har beviljats statliga medel via stadsmiljöavtalet för att finansiera två laddstationer och upprustning av hållplatserna efter linje 6.

Enligt stadsmiljöavtalet ska även ett mobilitetskontor upprättas vars syfte är att genom information och kampanjer få fler att resa på ett mer hållbart sätt.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)