Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Avtal klart om enbart elbussar i Landskrona

Stefan Svalö(S), ordförande för kollektivtrafiknämnden i Region Skåne och Torkild Strandberg(L), kommunstyrelsens ordförande i Landskrona sdkrev på onsdagen under avtalet om elbussar i Landskrona.

Om drygt ett år rullar det enbart eldrivna bussar i Landskrona. På onsdagen skrev Skånetrafiken och Landskrona stad ett genomförandeavtal om att alla stadsbussar i Landskrona ska övergå till grön eldrift.

– Det är viktigt att vi ständigt arbetar för att göra kollektivtrafiken mer attraktiv så att fler vill resa oftare. Eldrivna bussar är ett miljövänligt alternativ som också gör skillnad för ljudnivån i stadsmiljön. Elektrifieringen av stadsbusstrafiken i Landskrona är en del av arbetet för att Skåne ska ligga i framkant när det gäller miljövänliga och effektiva transportlösningar, säger Stefan Svalö (S) ordförande i Kollektivtrafiknämnden.

Redan i dag finns det trådbussar i Landskrona men till årsskiftet 2018/2019 kommer all busstrafik att drivas med el.

– Vi är i bara i början av ett gigantiskt teknikskifte när det gäller fordon, bilar och kollektivtrafik. När vi nu går över till eldrift i kollektivtrafiken är det en lösning som är både klimatsmart och långsiktigt hållbar. Här ska Landskrona gå före, säger Torkild Strandberg (L), kommunstyrelsens ordförande i Landskrona.

Kommunen tar ansvar för att bygga laddinfrastrukturen för bussarna och genom trafikföretaget Nobina kommer Skånetrafiken att stå för själva bussarna som kommer att drivas med grön el, märkt Bra Miljöval.

– Det är glädjande att få bygga vidare på vår positiva samverkan och att vi inom trepartssamarbetet nu kan bidra till ökad framkomlighet och hållbarhet i Landskrona genom en helhetslösning för elbusstrafik, säger Richard Stevenson, trafikchef på Nobina i Landskrona.

Genomförandeavtalet innebär också att dieselbussarna som trafikerar Ven byts ut.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)