Östersunds kommun vill bryta med Länstrafiken och återta huvudmannaskapet för kollektivtrafiken i kommunen. Anledningen är Länstrafikens klena ekonomi som gör att busstrafiken i Östersund inte kan byggas ut som kommunen vill, skriver Östersunds-Posten.
– Vi växer och planerar för nya stadsdelar och utbyggd kollektivtrafik men har från Länstrafiken fått beskedet att ekonomin sätter stopp för ökad busstrafik.
– Det fungerar inte för oss. Vi måste svara upp mot medborgarnas krav på service.Dessutom måste vi kunna fatta snabba beslut. Därför vill vi nu ha tillbaka ansvaret för våra stadsbussar, säger kommunalrådet AnnSofie Andersson (S) till Östersunds-Posten.
Det var den 1 juni 2015 som Länstrafiken tog över huvudmannaskapet för busstrafiken i alla kommuner i länet, inklusive Östersund. Men i början av 2017 kom signaler om att Länstrafikens ekonomi var vacklande.
– Östersund står för cirka 50 procent av länets invånarantal. Utifrån det måste vi också kunna få vara mer snabbfotade för egen del och kunna bestämma själva, säger AnnSofie Andersson till tidningen.
Vem hade hand om huvudmannaskapet före 2015? Har det inte leget under Länstrafiken i Jämtlands lön AB jättelänge?