
Vackert, men ibland alldeles för kallt för förarna, anser Arbetsmiljöverket. Foto: Luleå Lokaltrafik.
Det kommunägda bussföretaget i Luleå, Luleå Lokaltrafik (LLT) vill att det ska vara möjligt för företaget med tomgångskörning av bussarna under mer än en minut. Men det strider mot kommunens hälsoskyddsföreskrifter. Anledningen till att LLT vill ha utökad tomgångskörning är förarnas arbetsmiljö.
Det är för att klara temperaturen i bussarna när det är som kallast. Vi försöker lösa ett arbetsmiljöproblem som vi har ett föreläggande från Arbetsmiljöverket om, säger Torbjörn Niemi, teknikchef vid LLT till Norrbottens-Kuriren.
Arbetsmiljöverket kräver att luften i bussarna ska vara minst fem grader v id förarplats och minst tio grader vid defrostermunstycket.
LLT skriver i sin dispensansökan till kommunen att man har utrett alternativ till ökad tomgångskörning, bland annat genom att montera tillsatsvärmare i bussarna. Problemet är, enligt LLT, att det ökar bränsleförbrukningen och tar energi från batterierna, vilket i sin tur minskar driftsäkerheten.
Luleå kommuns miljö- och byggnadsnämnd avslår LLT:s ansökan om dispens.
– Det går stick i stäv mot vår strävan att ha god luftkvalitet. Det handlar om en teknisk fråga som innebär kostnader för LLT att lösa, säger Göran Öhman(S), ordförande i miljö- och byggnadsnämnden till Norrbottens-Kuriren.
Lämna ett svar