Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ledare: Arrivas haveri slår mot hela branschen

Det haveri som har drabbat bussresenärer i norra Storstockholm är inte bara en angelägenhet för Arriva, SL och de drabbade resenärerna och bussförarna. Det har långtgående konsekvenser för hela branschen. Det kommer att göra det svårare att rekrytera bussförare. Det skadar kollektivtrafikens anseende och förtroendekapital. Och det finns anledning att känna oro för framtiden.

Linje 670 är en av de drygt 100 busslinjer i norra Storstockholm som Arriva har tagit över. Foto: Ulo Maasing.

När Arriva i november 2011 vann den största kollektivtrafikupphandlingen hittills i Sverige, den så kallade E20-upphandlingen i Storstockholm, var avståndet till konkurrenterna enormt. I de två paket upphandlingen var uppdelad i var prisskillnaden mot närmaste konkurrent 24 respektive 30 procent. Många i branschen häpnade över upphandlingen, dock inte de som var ansvariga för den. Man trodde uppenbarligen att Arriva hade kommit på något som inget annat företag hade förstått.

– De här trafikupphandlingarna är revolutionerande för vår bransch. Detta gör att trafikutövarna måste lyssna mer på resenärerna. Det är resenärerna som ska ha makten över resandet, sa SL:s styrelseordförande, trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm(M) då.

För några år sedan kastades Arriva ut ur Jönköping på grund av bristande kvalitet som gjorde att allt fler resenärer övergav kollektivtrafiken. Foto: Ulo Maasing.

Utkastade
När vi, kort efter att upphandlingen hade avgjorts, frågade vd:n för ett av de största trafikföretagen i Norden om upphandlingen löd omdömet annorlunda.

– Det här blir ett nytt Jönköping, sa han kort och gott.

Hittills finns det inget som tyder på att han hade fel.

Arriva körde stadsbussarna i Jönköping på ett avtal som skulle gällt till 2016, men i juni 2010 meddelade länstrafiken att det fick vara nog med dålig kvalitet, strulande bussar och inställda turer. Resenärerna flydde kollektivtrafiken.

I Malmö hoppade Arriva av stadsbusstrafiken i förtid. Även där hade man låtit kvaliteten rasa. Foto: Ulo Maasing.

Arriva fick ett år på sig att packa ihop medan länstrafiken jagade ny operatör.

Nu, när man kan summera erfarenheterna av bytet av entreprenör, visar det sig att det var just Arriva som var problemet. Kundnöjdhet och resande ökar igen sedan Keolis tagit över.

Innan man blev utkastad i Jönköping hoppade Arriva av sitt avtal med Skånetrafiken om stadsbusstrafiken i Malmö.

Där, liksom i Storstockholm, hade Arriva ett åttaårigt avtal med möjlighet till förlängning. Men efter fem år satte man punkt. Till många resenärers lättnad får man förmoda. Sannolikt även Skånetrafikens, även om det nog aldrig kommer att sägas högt. Innan man hoppade av hade Arriva nämligen låtit kvalitén i trafiken rasa rejält. MIssnöjet bland resenärerna var utbrett.

Dessvärre verkar det finnas ett mönster i Arrivas verksamhet.

Haveri
Det går inte att beskriva Arrivas trafikstart i nordöstra Storstockholm som något annat än ett haveri. Inte bara för resenärerna, utan också för Arrivas högsta ledning och de politiskt ytterst ansvariga för den upphandling som har resulterat i kaos i kollektivtrafiken för hundratusentals resenärer. Medan resenärerna får svära och lida håller de ansvariga för kaoset sig undan.

Arriva Sveriges vd Hans Nilsson. Foto: Jan Lippka.

Är det någon som har sett Arriva Sveriges vd Hans Nilsson ute bland sina kunder sedan kaoset bröt ut den sjunde januari? Eller har trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm brytt sig om att möta resenärerna när de står vid Dandeyds sjukhus och fryser i väntan på försenade bussar – om de ens kommer?

Båda herrarna klipper gärna band, men när det blåser kallt lämnar de sina kunder och uppdragsgivare åt sitt öde.

Som krishantering – och kris är det för Arriva och SL – är det usel strategi. Resenäreras sargade förtroende för dem som har ansvaret för att en viktig del av deras vardag ska fungera ökar knappast när de ansvariga fegar ur. Kunderna har rätt att få möta de ansvariga ansikte mot ansikte när dessa sviker sitt ansvar.

Många drabbas
Det är naturligtvis resenärerna som drabbas i första rummet av det kaos som har präglat Arrivas trafikstart i nordöstra Storstockholm i januari, den andra etappen av den så kallade E20-upphandlingen som Arriva vann i november 2011. Det är inte få som berörs. Den aktuella trafiken (Roslagsbanan och 51 busslinjer) har ca 35 miljoner påstigande per år.

Många anställda i Arriva, inte minst bussförare, tillhör också dem som fått ta mycket stryk efter Arrivas övertagande av trafiken i de båda block som E20-upphandlingen avsåg. Att den första etappen (65 miljoner påstigande/år och 52 busslinjer) också fungerat illa vittnar SL:s egna siffror om med mångmiljonviten och stormar kring bussförarnas arbetsmiljö.

En del av Arrivas synnerligen låga bud byggde uppenbarligen på hårt skruvade arbetsscheman för förarna, scheman som nu har visat sig inte hålla.

Slår mot branschen
Arrivaförarnas situation har uppmärksammats stort i medier i Stockholmsområdet, samtidigt som branschen med ljus och lykta söker nya förare. Men hur många ungdomar lockas till ett yrke vars bild har formats av Arrivas problem i Storstockholm?

I själva verket slår Arrivahaveriet mot hela den svenska bussbranschens möjligheter att attrahera nya medarbetare som är beredda att ta över efter de många förare som närmar sig pensionen?

Att kaoset i Storstockholm allvarligt har skadat Arrivas varumärke och anseende är självklart. Men det är främst ett bekymmer för företaget. Likaså eventuella förluster. Ägarna får väl skicka upp några säckar med pengar från Berlin.

Men Arriva har också allvarligt skadat kollektivtrafikens varumärke, förtroendekapital och anseende som helhet. Det är en angelägenhet för hela branschen.

Hur många väljer bort bussen eller annan kollektivtrafik på grund av Arrivas haveri? Idag och i framtiden?

Arriva har därtill i norra Storstockholm  i mångas ögon manifesterat hur det går när makten över kollektivtrafiken flyttas från politiker och myndigheter till trafikföretag som ska vara kundorienterade.

Det är kanske det allvarligaste i sammanhanget.

Det är mycket oroväckande att det idag finns föga som pekar på att den bransch-vd som varnade för ett nytt Jönköping hade fel.

De stora prisskillnaderna mellan Arriva och övriga budgivare kan inte bara förklaras med att Arriva planerade att utnyttja förarna effektivare, satsa på att ta hit äldre bussar från Holland och med en allmän genialitet hos företagsledningen – en genialitet som konkurrenterna saknade.

Det finns anledning till stor oro för framtiden. Låt oss hoppas att vi har fel.

U.M.

Taggat som: , , , , , , , ,

13 kommentarer »

  1. Keolis är inte heller jättemåna om sin chaufförer alltid.

    • aml:
      Du får gärna specificera hur du menar – en kort anklagelse utan förklaring är knappast substansiellt.

      Själv har jag uppfattningen om att Keolis är ett av de bättre företagen att sköta sin trafik.
      Vad man förstått och sett så har både övertaganden, underhåll på bussar etc tycks fungerat bra i Stockholms södra och västra förorter sedan man tog över där.

      Även personalpolitiken verkar vara vettig. Dock får man finna sig som anställd i ibland att det kan vara slimmat till viss del, men det finns ju alltid en gräns, vilken i det här fallet Arriva klart har överskridit….

  2. Rättar mig själv
    Södra och Östra* förorterna…sorry

  3. Finns ingen större Arrivakritiker än Ulo! Börjar bli direkt osmakligt tycker jag som ändå kör för ett konkurrerande stort bolag. Men jag tycker ändå att ”rätt ska vara rätt” och ser gärna en mer nyanserad bild framöver.

    • Hej Håkan!

      Det finns nog många större Arrivakritiker, inte minst bland resenärerna. Dessutom förväxlar du nyhetsrapportering om verkligheten med kritik. Det senare framförs på ledarplats, som här. Under alla år som jag bevakat branschen har jag nog aldrig sett en mer, låt oss kalla det problemtyngd, trafikstart än Arrivas i norra Storstockholm. I alla fall inte med så många drabbade. Vore för övrigt kul att veta vem du är eftersom jag inte behöver dölja mig bakom en signatur.

  4. Så Håkan vill ha en mer nyanserad bild… Enda sättet du kan få det om det här är att plocka upp något av Bröderna Grimm. Du vill ha en saga och tyvärr skrev dom ingen relaterat till detta.

    Jag åker ifrån samma busshålplats (en av dem med hålltid) och samma tid varje dag. Arriva har lyckats med en bedrift som skulle få ett vinter SJ att garva. Dom har nu avgått i tid 2 gånger av 31. Dom har med andra ord lyckats med bedriften att misslyckats med 94% av sina avgångar. Misslyckandena är inte heller bara av arten ”bussen var sen”.
    Dom ställer rutinmässigt in avgångar. Vidare så rapporteras det inte heller in som störningar.
    Dom trafikerar även rutinmässigt linjer med fordon som inte uppfuller fordonskravet i linjebeskrivning med följd att när väl en buss dyker upp så får resenärer stå (om dom kommer med) i en kort innerstads buss på en motorväg i 3 mil.

    Att det här kan fortgå anser jag dock att SLs upphandlarer och kravställare ansvarar för då man uppenbarligen ifrån Arrivas sida vågat chansa med för få resurser då det inte svider nog när man inte fullföljer sina åtaganden. Vidare att man till att börja med så att säga lånar ut till någon med betalningsanmärkningar (Jönköping & Malmö) är ju helt sanslöst.

  5. Bra ledare. Den speglar exakt vad som händer just nu. Jag har aldrig jobbat på ett företag som har så dålig personalpolitik. Arriva har under kort tid totalt förstört passagerarnas förtroende. Samt knäckt förare med sin personalpolitik. Det är väldigt höga sjuksiffror och förarna flyr till andra jobb vid tillfälle.
    Hoppas att SL tar sitt förnuft till fånga. Maria Wetterstrand som arbetar som rådgivare till Arriva borde slå larm om arbetsmiljön.
    Jag tror att Arriva har missat det viktigaste. Det är förarna som drar in pengarna.

  6. Som boende i Täby norr om stockholm är den lokaltrafik som arriva lyckas leverera under all kritik. Det är det sämsta jag någonsin åkt och jag har åkt buss i tredje världen. För mig saknas ungefär två av tre bussar och jag räknar med att jag förlorar ungefär fem timmar i veckan som jag inte jobbar, inte handlar något osv. Tror inte att de kommunala skatteintäkterna mår så bra att alla lokaltrafik trafikanter får en halv dag som inte ger något.
    Jag vill att politiker som är ansvariga ska avsättas och arrivas ansvariga ska endera åtalas för bedrägeri eller för störande av den allmänna ordningen.

  7. Kvalitet måste löna sig i längden, hoppas att de som upphandlar trafik tar detta till sig. Operatörer som lägger anbud borde krävas på CV där historiska meriter vägs in. Arriva hade ju redan en del i bagaget när de fick förtroendet i Stortockholm.

  8. Artikel i Dagens Nyheter angående Kommunals beslut att säga upp avtalet med Arriva pga usla arbetsförhållanden och trakasserier av personalen.

    http://www.dn.se/sthlm/kommunal-anklagar-arriva-for-att-skramma-personalen

  9. jag arbetar på Keolis i Jönköping. ALLA förare vill ha tillbaks ARRIVA… det säger något om vad Keolis är för arbetsgivare. Slavliknande förutsättningar för förarna.

    Dåliga körtider, man är alltid försenad till garage och byten, 8-15 minuter per dag.(Keolis krånglar med godkännanden av övertid (2 chefer måste godkänna) för att slippa betala) detta är satt i system. Vad har man för människosyn om man vill ha gratis arbetare(kallas ofta slaveri) för att berika sig??

    Varningar utdelas till höger och vänster för diverse bagateller.

    Arbetsmiljö problem , skitiga förarplatser, stolar som inte går att ställa in, dåligt fungerande värme. Höga ljudnivåer, stress, dessa problem ignoreras totalt.

    Långa dagar, omlopp på uppåt 12 timmar, betyder att man är hemifrån 13 timmar/dag.

    Mycket dåliga tjänster, körtider på 9-10,5 h/ dag i 2 veckor, sen 1 vecka med 3-5 timmars tjänster, gärna med lång rast på 1,5 timme. omöjligt att ha ett socialt liv, man orkar inte. Detta betyder också att frun får sköta hem och dagis hämtande och lämnande 8 dagar av 10 eftersom man själv måste lägga sig när man kommer hem, vilket sliter hårt på familjerelationen.

    Fejkat tidsökningssystem, man söker får tjänster som inte finns i verkligheten…

    osv osv

    • Tyvärr är det nog så med flera entreprenörer, det handlar inte längre om kvalitè.
      Trafiken har sedan länstrafikbolagen började upphandla trafik bara gått utför.
      Det spelar nog ingen roll om man kör för andra bolag problem finns nog överallt.
      Arriva bär nu ansiktet för hur det egentligen blir efter alla upphandlingar där billigast alltid vinner men så är det nog lite överall skulle jag tro.

      Tråkigt men sant.

Trackbacks

  1. Anti-agile Business-by-Contracts model bound to fail | systems-software-development-perestroika

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)