Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fler affärsmöten på mindre TUR-mässa

Besökare och utställare möts på TUR:s Busstorg. Foto: Svenska Mässan.

Antalet affärsmöten ökade, medan besöken och antalet utställare minskade. Så kan man summera årets TUR-mässa. Enligt TUR ökade antalet inbokade affärsmöten ökade med 70 procent. Utbjudna deals ökade med 40 procent. ”Det känns att vi är på rätt väg”, säger Lisa Callert, mässansvarig.

Den totala besökssiffran på TUR 2013 blev 32 700, en minskning med knappt 10 procent mot förra året.

–Trots minskningen uppfattade många mässan som mer välbesökt i år, vilket hänger samman med den nya planlösningen: en tajtare och mer överskådlig mässa som inbjöd till spontana möten, säger Lisa Callert.

Uppdelat på fackbesök kontra publika besök var fördelningen följande: 
Fackbesök 2013: 11 700 (fackbesök 2012: 13 100) 
Publika besök 2013: 21 000 (publika besök 2012: 23 000)

– TUR:s satsning på en renodlad B2B-avdelning (öppen enbart under fackdagarna) och en komprimerad publikmässa i ett plan, verkar ha gått hem. Vi har fått en väldigt positiv respons från alla håll, säger Lisa Callert.

– Det bokades t ex hela 850 affärsmöten via vår matchmakingtjänst, mot cirka 500 ifjol. Dessutom erbjöd våra utställare hela 194 deals, kraftigt rabatterade erbjudanden till allmänheten, mot 139 ifjol.

Taggat som: , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)