Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nobina kräver att Dalatrafik gör om upphandling

Mörka moln och stormvindar präglar fortfarande Dalatrafiks senaste upphandling. Foto: Nobina.

Mörka moln och stormvindar präglar fortfarande Dalatrafiks senaste upphandling. Foto: Nobina.

Striden om trafikupphandlingen i Dalarna fortsätter. Bussoperatören Nobina kräver nu att Dalatrafik river upp hela den stora upphandlingen av all busstrafik i Dalarna och gör en ny upphandling. Nobina hänvisar till att Dalatrafik medger att upphandlingen har brustit.

Nobina, som kör trafiken idag, avstod från att lägga anbud eftersom man ansåg att anbudsvillkoren var orimliga och att upphandlingen präglades av en rad brister.

Dalatrafik slog ifrån sig kritiken.

I ett pressmeddelande skriver nu Nobina att ” Dalatrafik nu till Förvaltningsrätten har gjort ett flertal medgivanden om de brister som Nobina pekat på.

Bland annat medger Dalatrafik att deras obegränsade rätt att kräva byten mellan olika fordon är en ekonomisk risk som ensidigt läggs på bussföretaget. Dessutom medger Dalatrafik att bussföretagen inte kan köra med befintliga, något år gamla bussar, utan måste byta ut hela bussflottan vid trafikstart.

Allt i strid med de branschrekommendationer som bussbranschen och Svensk kollektivtrafik kommit överens om.

Dalatrafik menar också att ett vinnande trafikföretag inte har bifogat nödvändiga åtaganden från underentreprenörer i sitt anbud.”

Nobina lyfter också fram medieuppgifter om en misstänkt anbudskartell mellan de vinnande bussföretagen, dvs Sambus och Arriva. Ärendet utreds nu av Konkurrensverket.

Dalatrafik anser inte alls att upphandlingen behöver göras om.

I Dalarnas tidningar sa Dalatrafiks vd Claes Annerstedt så här tidigare under måndagen:

– Här läser vi i ett pressmeddelande att de vill att vi gör om upphandlingen och det har vi inga planer på. De är aktiva men nu är det så att de förhalar och drar ut på tiden när de ska yttra sig till förvaltningsrätten och det ska de göra senast under måndagen, men det blir i sista stund, som de brukar, klockan 17.00.

Dalatrafik vill att domstolen måste slå fast att Nobina inte har rätt att föra någon talan i förvaltningsrätten när det gäller upphandlingen. Detta eftersom Nobina inte deltog i upphandlingen.

Taggat som: , , , , , ,

3 kommentarer »

  1. I Inlagan från Dalatrafik så konstateras att avtalet inte medger äldre bussar och att DT teoretiskt skulle kunna ändra bussflottan varje år. Det är dock svårt att kalla det att DT erkänner brister – de vidimerar bara avtalskraven. DT hävdar, med all rätt, att de har rätt att ställa krav på bussar och även sätt villkoren för avtalet – som sedan entreprenören skall prissätta.

    Intressant är dock att Nobina här hänvisar till att Bussbranschen och Svensk Kollektivtrafik har en rekommendation gällande avtalsformer – men samtidigt så använder de kraven om Buss2010 som ett argument för att upphandlingen skall göras om. Lite motsägelsefullt kanske.

  2. Att nuvarande entreprenören Nobina i Dalarna menar att de får konkurrensnackdel då de inte kan använda befintlig flotta i ett eventuellt kommande avtal, verkar mycket krystat.

    Det är väl snarare så att det är en enorm konkurrensfördel om de kan använda hela eller delar av den befintliga vagnparken.

    Sen är den här delen en av de stora nackdelarna med upphandlingar. Fordonsutvecklingen går inte i takt med avtalen, så det leder ofelbart till en sönderhackad vagnpark.

    Nobina är säkert bortskämda med att Dalarna är en ”avdumpingsplats” för utrangerade fordon från andra delar av Sverige, det sätter väl sina spår i en upphandlares tankar till en kommande upphandling. De kanske är trötta på vara sist i bussarnas och Nobinas näringskedja.

  3. Dalatrafiks ledning borde avgå!1 har inte den kompetens som krävs. En massa HÖNSHJÄRNOR

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)