Ett regeringsförslag om skatt på HVO, hydrerad vegetabilisk olja, hotar i praktiken viktiga delar av kollektivtrafikbranschens miljöarbete. Det skriver fyra branschorganisationer i kollektivtrafiken i ett brev till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd. Anledningen är att regeringen vill lägga skatt på HVO trots att branschorganisationerna redan tidigare starkt har avrått från det.
HVO kallas ibland syntetisk diesel. Det är en diesel som är baserad på förnybara råvaror och som ger lägre utsläpp av klimatpåverkande koldioxid.
Regeringen vill lägga skatt på högre inblandningar än 15 procent eftersom man anser att HVO utan inblandning av fossil diesel idag inte förekommer nämnvärt på marknaden. Skatten skulle därför, anser regeringen, inte ha någon praktisk betydelse på kort sikt för andelen biodrivmedel i transportsektorn.
Man har därför hållit fast vid förslaget. Att det nu har skickats till Lagrådet på remiss är sista ledet innan regeringen går till riksdagen för att få igenom sitt förslag.
Det här har fått branschorganisationerna Bussbranschens Riksförbund, Svensk Kollektivtrafik, Svenska Taxiförbundet och SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) att ilskna till.
I brevet till infrastrukturministern skriver man att man ”kraftfullt” motsätter sig regeringens påstående.
– Vi bedömer att HVO har en mycket stor potential och är helt nödvändigt för att kollektivtrafiken i Sverige ska kunna ställas om till förnybar energi med rimlig utveckling av energieffektivitet, skriver branschorganistionerna.
– Tvärt emot vad regeringen påstår har en skattebefrielse en mycket stor praktisk betydelse för andelen biodrivmedel i kollektivtrafikbranschen. Om HVO inte befrias från skatt kommer efterfrågan att minska kraftigt. Då tvingas branschen antingen till åtgärder som ökar energianvändning och kostnader, eller också måste man kraftigt sänka sitt mål när det gäller utfasning av fossil energi.
Regeringen är korrupt. Är det ingen som har förstått det ännu? När jag har talat med energiministerns pol.sak. Carl-Hannes Borg, har han berättat att Regeribgeb besöker Preem. Preems bio-syntetiska dieseldrivmedel kan man bara blanda i ca 15 till 20volyms%. På sommaren. På vintern kan bara ca 3 volyms% blandas i. Och då ska inget annat oljebolag få sälja bättre bio-syntetiska drivmedel… Nej, då skulle Preem bli upprörda… På samma sätt: Trots att katalysatorer för tyngre dieselfordon fungerar dåligt i stadstrafik, i Miljözon, så har Infrastrukturminister Elmsäter-Svärd förbjudit alternativet, som fungerar bättre, som ger renare avgaser, och som är billigare: Att köra äldre tyngre dieselfordon i Miljözon på syntetiska drivmedel. Nej, det måste stoppas… Annars blir både Preem (som inte har någon fungerande, ren syntetisk produkt) och fordonsindustrins underleverantörer, som producerar de dyra, dåligt fungerande katalysatorerna, arga… Det är alltid en dålig idé att stifta lagar enbart efter order från storföretag. Att ensidigt missgynna biobaserade syntetiska drivmedel innebär ju samtidigt ett ensidigt statsstöd till de gamla biodrivmedlen: etanol, RME, och biogas. Statsstöd till enstaka företag med enstaka tekniska koncept är inte tillåtet inom EU. Men det, och i édet mesta, struntar Regeringen i…