Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

BR går till EU-kommissionen om drivmedel

BR-chefen Göran Forssén: Regeringen sätter käppar i hjulet för kollektivtrafiken. Foto: Ulo Maasing.

BR-chefen Göran Forssén: Regeringen sätter käppar i hjulet för kollektivtrafiken. Foto: Ulo Maasing.

Bussbranschens Riksförbund, BR, har vänt sig till EU-kommissionen för att få ändring på ett svenskt regeringsförslag. BR menar att regeringen i ett lagförslag missgynnar så kallade HVO-oljor jämfört med andra förnybara drivmedel.

– I regeringens lagförslag om kvotplikt för biodrivmedel missgynnas HVO kraftigt jämfört med andra förnybara drivmedel genom att regeringen belägger HVO med energiskatt. Det är inte bara att sätta käppar i hjulen för kollektivtrafiken, det är att direkt motarbeta kollektivtrafiken och dess ambitioner att bli energieffektivare och miljövänligare, säger Göran Forssén, vd för BR.

Därför har BR överklagat lagförslaget till EU-kommissionen med begäran att HVO-oljor får samma skattebefrielser som andra förnybara drivmedel.

Överklagadet sker efter samråd med bland andra bussbolagen Keolis, Nobina, Veolia Transport, samverkansbolaget Together och Västerbottens Bussbranschförening.

BR uppger att organisationens medlemsföretag är mycket upprörda över regeringens behandling av HVO-oljor och flera medlemmar avser också själva att överklaga regeringens förslag.

För bussföretagen är tillgång till bra förnybara drivmedel ett måste.
– Även om HVO-oljorna idag utgör en mindre del av de förnybara drivmedlen så är de av oerhört stor betydelse, säger Göran Forssén.

HVO-oljornas stora fördel är att de kemiskt är lika den vanliga dieseloljan varför de kan användas i vanliga dieselmotorer. Inga fördyrande servicekostnader eller modifieringar av motorer behöver göras vilket gör HVO unik bland de förnybara drivmedlen. Att använda HVO i en laddhybridbuss som ett exempel vore oerhört energieffektivt och ger minimal miljöbelastning. Men även för långväga busstrafik är HVO ett bra drivmedel från miljösynpunkt.

Taggat som: , , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)