Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elbussar till Härnösand och Sollefteå

VDL:s eldrivna stadsbuss Citea Electric premiärvisades i fjol. Härnösand blir först i Sverige med bussen. Foto: Ulo Maasing.

VDL:s eldrivna stadsbuss Citea Electric premiärvisades i fjol. Härnösand blir först i Sverige med bussen. Foto: Ulo Maasing.

Härnösand och Sollefteå kommer att få kollektivtrafik med helt elektriska bussar i sommar. Det är bussföretaget Byberg & Nordin som då kommer att sätta in sina första elbussar i tätortstrafiken i de båda städerna. ”Jag är övertygad om att det i framtiden bara kommer att finnas elbussar i stadstrafik”, säger Tomas Byberg, vd för Byberg & Nordin.

– Jag vill ge en eloge till kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrland och Härnösands kommun för att man i den senaste trafikupphandlingen ställde tuffa miljökrav på bussarna, men samtidigt avstod från att styra vilken teknik operatörerna måste använda för att klara kraven. Det har gjort det möjligt för oss att satsa på våra första elbussar, säger Tomas Byberg.

I samma upphandling vann  Nobina tätortstrafiken i Sundsvall där man ska satsa på hybridbussar.

För Byberg & Nordins del handlar det i nuläget om tre elbussar. Det är dels en fullstor stadsbuss, VDL Citea Electric, dels två midibussar, Iveco Rosero Electric. De två senare är alltså karosserade av Roseron på Iveco Daily Electric som lanserades 2012.

VDL deltar tillsammans med bland andra Volvo och Solaris i det stora europeiska elbussprojektet ZeEUS som lanserades tidigare i år. Foto: Ulo Maasing.

VDL deltar tillsammans med bland andra Volvo och Solaris i det stora europeiska elbussprojektet ZeEUS som lanserades tidigare i år. Foto: Ulo Maasing.

Som vi tidigare rapporterat premiärvisades VDL Citea Electric vid den internationella kollektivtrafikunionen UITP:s stora mässa i Génève i juni förra året. Bussen visades senast för en internationell publik i januari i samband med lanseringen av det stora europeiska elbussprojektet ZeEUS som vi som enda svenska fackmedium har rapporterat om.

Den första Roserobussen levereras tidigt i sommar och kommer enligt vad bussmagasinet.se erfar troligen också att visas i samband med Almedalsveckan på Gotland i början av juli. Roserobussarna får en kapacitet på totalt 28 passagerare. En av dem ska gå i trafik i Härnösand, den andra i Sollefteå.

I augusti levereras också Sveriges första exemplar av VDL Citea Electric. Bussen ska sättas i trafik i Härnösand.

Tomas Byberg är entusiastisk över bussen som har navmotordrift. De elektriska navmotorerna kommer från tyska Ziehl-Abegg.

– Det är en fantastisk buss att åka i, ljudnivån är nästan osannolikt låg, säger Tomas Byberg till bussmagasinet.se.

Han räknar med att bussarna kommer att köras 3 – 3,5 timmar/dag morgnar och förmiddagar samt lika lång tid på eftermiddagarna. Däremellan ska de kunna laddas några timmar mitt på dagen. Körsträckan i stadstrafik bedömer han till ca 4000 mil/år.

– Investeringsmässigt är elbussarna nästan dubbelt så dyra som konventionella bussar, men vi räknar med att spara in en hel del av merkostnaden på drivmedel, säger Tomas Byberg.

Avtalsperioden för trafiken är 8,5 år + två optionsår.

– Förmodligen kommer vi inte att kunna spara så mycket på drivmedel att investeringen i just de här bussarna kommer att löna sig. Men det här öppnar för fortsatta satsningar på eldrift. Och jag är övertygad om att det i en framtid bara kommer att finnas elbussar i stadstrafik.

Taggat som: , , , , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)