El, el och en del euro 6. På den internationella kollektivtafikunionen UITP:s mässa i Genéve går det inte att missta sig på att busstrafiken i städerna står inför en snabb och omfattande elektrifiering. Och då handlar det inte om trådbussar, även om några av de bussar som visas på mässan är just sådana. Och bortsett från några dieselbussar med euro 6-motorer handlar det mest om hybridbussar av olika slag liksom om helt elektriska bussar.
Gasbussarna lyser med sin frånvaro, vilket tydligt visar att svenska politikers entusiasm för biogasbussar har ett tämligen klent stöd utanför våra gränser.
Flera av de bussar som presenteras på mässan i Genéve är direkta nyheter. Bland dessa finns VDL:s stadsbuss Citea som har väckt uppmärksamhet. Den version som visas på mässan är en 12-meters låggolvsbuss med navmotorer på bakhjulen. Liksom övriga elbussar är Citea i elversion mycket tyst under gång.

Inför ett stort publikuppbåd avtäcktes VanHools ExquiCity som trådbuss i specialversion för Genéve. Foto: Ulo Maasing.
Men VDL är ingalunda ensam om att visa upp nya, mer eller mindre elektriska bussar. Belgiska Van Hool slår på stort och visar sin BRT-buss ExquiCity i tre olika utföranden. Exquicity är för övrigt den buss som Nobina och Skånetrafiken har valt för den nya MalmöExpressen som har premiör nästa sommar och som ska lyfta kollektivtrafiken i Malmö till en ny nivå.
På mässan i Genéve var det premiär för Exquicity i den version som lokaltrafiken i värdstaden har beställt, en 18-meters trådbuss med läcker färgsättning.
På plats i Geneve finns också ExquiCity 24-metersversion. Den ena av dem är specialdesignad för den franska staden Metz som ska få fyra BRT-linjer trafikerade med ExquiCity. Varje linje får sin helt egna pastellfärg på bussarna med matchande inredning. Varje linje bjuder också på sin egen, stämningsskapande musik i bussen.

VanHool Exquicity för Metz, Frankrike, Varje linje får sin egen pastellfärg med matchande inredning. Foto: Ulo Maasing.
Den andra 24-meters ExquiCity som VanHool visar ska senare rulla i Barcelona, även den med en helt egen design, om än inte lika spektakulär som bussarna till Metz.
ExquiCity kan fås i en rad olika, mer eller mindre elektriska versioner. Däremot inte för diesel- eller gasdrift. I Malmö blir det biogashybrider, i Metz och Barcelona dieselhybrider och i Genéve alltså trådbuss. Men ExquiCity kan också fås helt eldriven eller som bränslecellshybrid.

Kinesiska Youngman finns på plats med en batteridriven version av sin tolvmeters stadsbuss Centro-Liner. Foto: Ulo Maasing.
Kinesiska BYD som de senaste åren har varit på offensiven i både Europa och Nordamerika finns naturligtvis på plats i Genéve, liksom en annan stor, kinesisk busstillverkare.
Det är Youngman med en batteriversion av sin lågentrébuss Centro-Liner. Intressant är att notera att Youngman uppeenbarligen har ett samarbete med Neoplan, oklart på vilken nivå. Framaxeln uppges komma från Neoplan och förardörren inne i bussen bär Neoplans logotyp!
Förutom en 18-meters ledbuss Euro 6 har även Solaris en 12-meters elbuss i sin monter.

Solaris visar bland annat Urbino 12 Electric och kommer i Kortrijk i höst att ha tre olika elbussar på plats, både för konduktiv och induktiv laddning. Foto: Ulo Maasing.
Den premiärvisades i Hannover i höstas, men Solaris kommer att hårdsatsa på eldrivna bussar inför bussmässan i Kortrijk. Där kommer man, enligt vad bussmagasinet.se erfar, att visa tre elbussar, varav en eldriven ledbuss.
I Volvos monter finns den laddhybrid som företaget premiärvisade för en månad sedan. Tre sådana bussar ska gå i trafik i Göteborg under ett år i ett omfattande fältprov.
Bombardier gör, som vi tidigare rapporterat, en offensiv satsning med en utveckling av sitt Primovesystem för bussar, spårvagnar och andra fordon. På plats i Genéve finns också bränslecellshybrider från Mercedes-Benz och den enligt uppgift första laddhybridledbussen. Vi återkommer till dessa i en kommande artikel.
Mercedes-Benz visar sin stadsbuss Citaro i euro 6-utförande, medan MAN har en BRT-utrustad ledbuss med fyra breda dörrar och euro 6-motor i sin. Temsa är på plats med lågentréversionen av sin MD9, medan Scania har valt att inte ställa ut någon buss alls.
Bland trådbusstillverkarna finns shweiziska Hess och likaledes schweiziska Stadler på plats med flera ledbussar.
Några gasbussar har vi inte sett. Det måste nog tolkas som att majoriteten av världens busstillverkare inte prioriterar dessa som en framtidssatsning.
Några etanolbussar sågs väl heller inte till 🙂
Seattle och San Francisco har f.ö. nyligen beställt 530 nya trådbussar:
http://www.fleetsandfuels.com/fleet-order/2013/08/seattle-and-san-francisco-trolley-buses/
SL i Stockholm ska nu börja köra en (1 !) elbuss på prov och utvärdera försöket 2017. Så här går nog inte elektrifieringen så snabbt direkt. SL har ju benhårt försökt hålla kvar vid bullrande förbränningsmotorbussar så länge som möjligt, men till slut måste väl även SL inse att trenden går mot tysta och utsläppsfria bussar i innerstäderna. Den som lever får se.