Flygbussarna planerar att starta elektrisk busstrafik mellan Cityterminalen och Bromma flygplats. Det avslöjade Flygbussarnas vd John Strand i samband med en busstur för politiker och andra beslutsfattare i Visby på måndagsförmiddagen. Bussturen gick med en laddhybridbuss och arrangerades av Sveriges Bussföretag i samarbete med Volvo Bussar.
– Vi kommer att mycket snart sätta vår första elbuss i trafik mellan Stockholms City och Bromma, berättade John Strand.
Han betonar dock att man ännu inte är klar med ett avtal med Swedavia om de praktiska förutsättningarna för trafiken.
– Men från Swedavia har man en mycket positiv inställning-
På en halvtimmeslång rundtur i en av Volvos laddhybridbussar fick deltagarna lära sig mycket om teknik och möjligheter med en elektrifiering av busstrafiken.
Edward Jobson, miljöchef vid Volvo Bussar, tog upp den tekniska utvecklingen, och berättade också om det tvååriga försök med laddhybridbussar som inleds på linje 73 i Stockholm i höst och som vi tidigare rapporterat om.
– En av de stora fördelarna med eldrift är att bussarna blir mycket tystare än dagens bussar, vilket öppnar för nya trafiklösningar och ett nytt tänkande i stadsplanering och stadsbyggande, sa Jobson.
– Trafikverket har tidigare i år också utfärdat nya rekommendationer om buller från bussar, men dessa rekommendationer har hittills inte uppmärksammats särskilt mycket, påpekade Jobson.
Bussmagasinet.se:s redaktör Ulo Maasing informerade om utvecklingen internationellt när det gäller elbussar, men han pekade också på Umeå och Karlstad som två intressanta exempel på hur man ser på elbussarnas betydelse för stadsbyggnad och stadsplanering.
– Sverige ligger i spetsen när det gäller teknikutvecklingen, men däremot inte när det gäller tillämpningen av elbusstekniken, berättade Maasing och lyfte fram Storbritannien och London som exempel på storsatsningar inom eldriven busstrafik.
– London har idag 800 hybridbussar i trafik. 2016 ska de vara 1700 och från år 2020 inför London ultra low emission zones. Då måsta alla dubbeldäckare vara minst hybrider och alla enplansbussar vara eldrivna, berättade Maasing.
Han lyfte också fram exempel från Hamburg, Paris och Nederländerna på hur man det närmaste årtiondet helt kommer att gå över till eldriven eller bränslecellsdriven busstrafik.
Elbussar – ja.
Men Londons hybridbussar är inte mycket att hänga i julgranen – släpper ut 10 gånger så mycket växthusgaser som en etanol eller biogasbuss. Och mer partiklar och mer NOx.