Lokaltrafiken i Hamburg, Hochbahn, har nu beställt två unika ledbussar från busstillverkaren Solaris som ett led i sitt utvecklingsarbete för miljövänlig busstrafik. Enligt Hochbahn utgör bussarna ett nytt koncept som förenar fördelarna i två nya tekniker – batteridrift och bränslecellsdrift. Hochbahn har bett Solaris vidareutveckla två 18,75-meters batteriledbussar av typen Urbino 18,75 Electric och använda bränsleceller för att öka bussarnas räckvidd.
Hochbahn räknar med att på det här sättet avsevärt öka batteribussarnas räckvidd i daglig drift.
Målet är att de nya bussarna framåt slutet av året ska sättas i reguljärtrafilk på Hochbahns särskilda innovationslinje, linje 109 i Hamburg. När Hochbahn senare i sommar byter tidtabell kommer linje 109 enbart att trafikeras med bussar med innovativ drivteknik. Där ska också de laddhybridbussar från Volvo som Hochbahn har beställt gå, liksom andra bussar med ny teknik.
De nya Solarisbussarna får en elmotor på 240 kW. Battrierna laddas i depå nattetid då också bussarna tankas med vätgas. Därmed får de stora ledbussarna en räckvidd på 250 kilometer utan att behöva ladda batterierna.
Idag har Hochbahn med dotterbolag en flotta på 32 dieselelektriska hybridbussar och fyra bränslecellshybridbussar.
Under resten av året kommer flottan av bussar med alternativa drivekniker att ökas till 70 bussar, bland annat med laddhybridbussar.
– Från 2020 kommer Hochbahn endast att köpa emissionsfria bussar. Det är ett viktigt bidrag till en ökad livskvalitet i staden. Ännu finns inte dessa bussar i serieproduktion, utan vi måste tillsammans med olika tillverkare testa olika tekniska lösningar, säger Günter Elste, styrelseordförande i Hochbahn.
Lämna ett svar