Expressbussföretaget Swebus lanserar nu en videokampanj när det gäller bussarnas punktlighet. Genom att visa upp förarnas och trafikledningens arbete med att hålla tidtabellen, vill Swebus locka fler att ta bussen istället för tåget, flyget eller bilen.
– Med kampanjen vill vi både väcka reslust och informera om hur vi faktiskt gör för att alltid kunna köra, oberoende av om det blåser, snöar eller regnar, säger Christel Grip, presschef på Swebus.
Att kampanjen drar igång nu, dagarna innan jul beror på att det är en tid då tusentals svenskar ger sig ut för att resa samtidigt som vädret ofta skapar förseningar, främst för tågen.
Swebus däremot har en genomsnittlig punktlighet på 98 procent. Och av de cirka 34 000 turer som Swebus kört hittills i år så har enbart två bussar ställts in.
Anledningarna till den höga punktligheten är flera framhåller man från Swebus:
# Swebus kör främst på de stora motorvägarna som i princip aldrig stängs av. De prioriteras även i snöröjningsarbetet och är skyddade från att träd ska blåsa in.
# Swebus trafikledning och förare arbetar dagligen för att undvika att fastna i stopp genom att hitta andra väger.
# Om en buss skulle fasta på motorvägen så kan en ny buss sättas in till nästa hållplats. På det viset undviks följdförseningar.
# Bussarna är utvalda för att kunna köra i alla väder. Exempelvis kör man inte med dubbeldäckare för att minska vindfånget och på så sätt kunna köra i hård vind.
Swebus´ punktlighetskampanj kommer att annonseras ut bland annat via Facebook, YouTube och Aftonbladets nysatsning Boom. Dessutom används olika annonsnätverk för videor för att få synlighet hos målgruppen både i bloggar och på olika mediesajter.
Format som används är bland annat display- och videobanners, som reklamfilm i webb-TV och som sponsrade inlägg.
Lämna ett svar