Svenskarna blir steg för steg nöjdare med kollektivtrafiken. Åtta av tio är nöjda med sin senaste resa. Bussresenärer är nöjdare än tågresenärer. Människor tycker också att det har blivit enklare köpa biljett. Det visar analyser från den nationella undersökningen Kollektivtrafikbarometern. Undersökningen utförs årligen av branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik och nära 50 000 personer intervjuas kring resvanor, kvalitet och service. Nöjdast är resenärerna i Luleå och Karlstad. Som vanligt.
– Uppfattningen att det är krångligt att köpa biljett har definitivt minskat, säger Mattias Andersson, Svensk Kollektivtrafik. Appar, e-handel och enklare kortbetalningar har idag blivit en naturlig del av servicen, menar Mattias Andersson.
Kollektivtrafikbarometern visar också på en stabil positiv trend där marknadsandelen har ökat från 24 % till 27 % och nöjdheten med senaste resan ökat från 79 % till 81 % mellan 2010 och 2014.
– Analyser visar att tågresenärerna inte är lika nöjda som bussresenärerna, 79 % av de som åker tåg är nöjda jämfört 82 % som är nöjda med sin bussresa. Det är däremot ingen skillnad i nöjdheten mellan kvinnor och män, säger Mattias Andersson.
Information vid förseningar och stopp väcker fortsatt missnöje där en tredjedel av resenärerna anser att det fungerar tillfredsställande. Även här är tågresenärerna de som är minst nöjda.
Resultat och analyser från Kollektivtrafikbarometern kan Du ladda ner här.
Här presenterar vi två tabeller från årets Kollektivtrafikbarometer. Den översta visar län för län hur stor del av resenärerna som är nöjda eller mycket nöjda med sin senaste resa. Den nedre tabellen visar andelen kunder per län som är nöjda med sin regionala kollektivtrafikmyndighet/länstrafikbolag. Båda tabellerna visar också hur kundnöjdheten har utvecklats år från år sedan 2010.
I tabellerna redovisas dock inte hur nöjda resenärerna är i tre städer som har mätts separat, Luleå, Karlstad och Uppsala.
Luleå har – som så ofta förr– landets nöjdaste resenärer och skulle, om resultatet ingått i den nedre tabellen, haft en sammanfattande kundnöjdhet på 85 procent, medan Karlstad ligger hack i häl på 84 procent. Stadstrafiken i Uppsala, däremot skulle ligga trea från botten med 59 procent.
Dalatrafik har i samband med upphandlingskrångel och ”bussrevolution” störtdykt när det gäller kundnöjdheten.
Bland resenärerna är 58 procent nöjda, men bland Dalfolket i gemen är nöjdheten med Dalatrafik ynkliga 39 procent.
– Det är ingen överraskning att vi får låga siffror. Men det som är lite alarmerande är att vi sjunkit med fem procentenheter sedan föregående mätning, säger Dalatrafiks vd Claes Annerstedt till Sveriges Radio Dalarna.
Lämna ett svar