Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Östersund backar från biogasen

Östersund är på väg att överge krav på biogasdrivna bussar i nästa trafikupphandling. Foto: Ulo MAasing.

Östersund är på väg att överge krav på biogasdrivna bussar i nästa trafikupphandling. Foto: Ulo Maasing.

Östersund är på väg att backa från att kräva  biogasdrift i stadsbusstrafiken. På torsdagen väntas kommunfullmäktige ge i uppdrag till kollektivtrafikmyndigheten i Jämtland att i nästa trafikupphandling för Östersund avstå från att kräva att stadsbussarna körs med biogas.

Bakgrunden är att det nuvarande avtalet med Nettbuss/Stadsbussarna löper ut i juni nästa år. Därför måste trafiken upphandlas – och det är bråttom. Upphandlingen ska påbörjas i mars 2015 och vara avslutad vid halvårsskiftet 2015.

För några år sedan köpte bussföretaget in fem biogasbussar på uppdrag av Östersunds kommun. Men det visade sig att den biogas som producerades i Östersund bara räckte till en av bussarna – och då inte till hela trafikdygnet. Till slut fick kommunen ge upp, och betala 3,4 miljoner kronor till Stadsbussarna för att ersätta biogasbussarna med biodieselbussar.

Nu har kommunens tjänstemän gått igenom läget och konstaterar att den biogasvolym som produceras i kommunens egen produktionsanläggning i Göviken inte räcker till att förse cirka 30 stadsbussar med biogas, utöver den biogas som produceras och säljs som fordonsgas på öppna marknaden.

Ett tänkt samarbete med Sundsvalls kommun om biogasproduktion kommer inte heller att komma igång i tid för den nya avtalsperioden, konstaterar Östersunds tjänstemän som också ställer sig kallsinniga till att i framtiden flaka in biogas till stadens bussar.

– Ekonomin i att transportera icke komprimerad biogas mellan Sundsvall och Östersund kan ifrågasättas, skriver de.

Att få andra biogasleverantörer att etablera sig i Östersund har heller inte lyckats.

Eldrift kommer
Tjänstemännen pekar också på att den tekniska utvecklingen när det gäller drivmedel nu går rasande fort.

– För tunga fordon har under senare år t ex olika biodieselkvaliteter tagits fram, framställda på olika sätt och ur olika bioråvaror. Det som kommit med stora steg senaste åren är olika typer av eldrift, såväl elhybrider som plug-in hybrider och plug-in hybrider med biogas. Även vätgasdrift utvecklas och är på lång sikt ett synnerligen intressant alternativ miljömässigt.

Man har också sonderat läget hos en del tänkbara anbudsgivare och fått klart besked: biogasdrift förordas inte.

– Krav på biogasdrift kan komma att minska konkurrensen i upphandlingen, eller märkbart driva upp priserna, heter det i tjänstemännens förslag till kommunpolitikerna.

Med tanke på den snabba utvecklingen vill man ge kommunen rådrum inför framtiden. Därför föreslår tjänstemännen att det här ska gälla i den kommande upphandlingen:

– Kort avtalstid om 5 år;
– Krav på minskad klimatpåverkan under avtalsperioden;
– Krav på verksamhetsövergång avseende fordon, helst även vad gäller
personalen (kravet kan ställas men upphandlingsgruppen måste bedöma
realismen i den konkreta upphandlingssituationen);
– Krav på deltagande i utvecklings/demonstrationsprojekt vad avser driv- medel.

Taggat som: , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)