Den snabba utvecklingen av elbussar öppnar helt nya möjligheter för en kapacitetsstark och miljövänlig kollektivtrafik. Man kan utnyttja befintliga gator och vägar och behöver inte bygga dyra spår. Det konstateras i en ny rapport från Stockholms Handelskammare: Framtidens buss är elektrisk.
Satsa på elbuss istället för spårväg, rekommenderar rapporten. Där hävdar man att den snabba utvecklingen av elbussar öppnar helt nya möjligheter för en kapacitetsstark och miljövänlig kollektivtrafik där man kan utnyttja befintliga gator och vägar utan att behöva bygga spår.
Lägre kostnad, mindre ingrepp och snabbare byggtid är fördelar med en satsning på elbussar jämfört med spårvagnar, heter det i rapporten.
– Att bygga spårvägar i befintligt gatunät innebär i sig en stor miljöbelastning. Betong och järnvägsräls är energikrävande och medför därför stora koldioxidutsläpp att producera. Det innebär också stora ingrepp i gatumiljön att gräva upp och lägga spår. Betydligt bättre ur alla aspekter är om det befintliga gatunätet kan användas med smärre justeringar.
– Själva fordonens kapacitet eller miljönytta är inte beroende av om de går på stålhjul eller gummihjul. Enda skillnaden är att elbussen är tystare, flexiblare och mindre utrymmeskrävande än spårvagnen, skriver rapportförfattarna.
Man konstaterar att planerna på en stor utbyggnad av spårväg i Stockholm är borta.
– Men i Uppsala har ingen sådan tillnyktring skett. Där finns planer på omfattande spårvägsutbyggnad rakt igenom den medeltida stadskärnan. Många har fortfarande spårvagnsdrömmar. Denna kvarleva från en svunnen tid håller nu på allvar att bli ifrånsprungen av den tekniska utvecklingen. Genom att klamra sig fast vid själva rälsen missar spårvägsförespråkarna stora möjligheter.
Rapporten menar också att Stockholms längsta busslinje, stomlinje 4, bör bli eldriven – men fortsätta att vara en busslinje.
Att göra om linjen till spårväg skulle innebära stora nackdelar. Kostnaderna skulle rusa i höjden. Att bygga och driva 4:an som spårväg istället för som busslinje kommer att bli fyra– sex gånger dyrare, framhålls det i rapporten.
– Bygget skulle också innebära att halva innerstaden måste grävas upp i olika etapper under många år. Ledningar måste flyttas, broar förstärkas och räls läggas. Det kommer att innebära begränsad framkomlighet under många år på Stockholms mest belastade gator och platser, till exempel Fridhemsplan och Hornstull.
– Om spårvägen blir verklighet kommer den att skapa stora problem i några av Stockholms mest belastade korsningar, till exempel Hornsgatan– Långholmsgatan, Fleminggatan–S:t Eriksgatan och Odengatan– Sveavägen. Den kommer att gå på gator med många boende som kommer att tvingas stå ut med gnissel och buller från spårvagnen. Och den kommer att ta plats där det inte finns plats, såsom på Hornsgatan, Långholmsgatan och Odenplan.
Rapporten går längre än så. Lägg ner Spårväg City föreslår den.
– Linjen kostade cirka 700 miljoner kronor per kilometer, vilket var avsevärt mer än den ursprungliga kostnadsberäkningen. Och den har inte i färdigt skick varit någon succé.
Rapporten kommer att tas upp på ett seminarium på onsdagen som arrangeras av Stockholms Handelskammare.
Återigen en artikel som visar på okunnigheten.
* Tydligen tror många att det är färgen på spårvagnarna som gör dfen påopulär – därför målar man bussarna blå.
* Man tror också att det är elen som gör att bussen blir så mycket bättre än spårväg.
Det man missar är att bussar sliter väldigt mycket på gatorna varvid det blir gropigt och bussarna får en sämre gång. Se bara på flera experiment som gjorts i Europa med spårbussar – här bygger man om till dyra pengar.
Spårvagnen tar mindre plats i gaturummet därför att den har spår, den får en lugnare gång och den finns även närb den inte syns. En buss finns bara när man ser den men tack vare spåren ser alla att här kommer snart en spårvagn.
Hur trovärdig är rapporten? Inte ett dugg när beställaren heter Handelskammaren, lika lite som om Volvo eller WScania beställer en rapport som visar att buss är bäst.
Det har nyligen också sagts att spårväg är omodernt på grund av ålder men bussen och bussens teknik är minst lika gammal så ”modern” kqan mqan knappast kalla den.
Rapporten konstaterar också att Linje 7 inte är någon succé? Vilka källor har man tagit den uppgiften ifrån? Linje 7 har mer resande än gamla busslinje 47, som den ersatte, och dessutom betydligt högre kundnöjdhet.
Redaktörns okunnighet i ämnet är skrämmande – är det samma låga kunskapsnivå i andra ämnen så är det än värre.