Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tuff prispress när expressbussmarknaden växer

Ett veritabelt priskrig har brutit ut på den franska expressbussmarknaden. Tyska Flixbus är ett av de företag som snabbt har utnyttjat marknadsöppningen i landet. Foto: Flixbus.

Ett veritabelt priskrig har brutit ut på den franska expressbussmarknaden. Tyska Flixbus är ett av de företag som snabbt har utnyttjat marknadsöppningen i landet. Foto: Flixbus.

Den snabbt växande trafiken med expressbussar på kontinenten har lett till en extrem press på biljettpriserna. I augusti öppnades marknaden för långväga busstrafik i Frankrike, efter att tidigare ha varit starkt begränsad för att skydda järnvägen. En färsk studie visar att det genomsnittliga biljettpriset per kilometer på de franska expressbusslinjerna är 1,31 cent, ca 1,20 i svensk valuta.

Det är till och med lägre än på den hårt konkurrensutsatta tyska expressbussmarknaden där priset ligger på minst 1,72 cent (1,60 SEK) per kilometer på de mest populära linjerna. Det är jämförelseportalen CheckMyBus som har tagit fram siffrorna.

De franska statsbanorna satsar hårt på expressbussar genom sitt dotterbolag Ouibus. Linjenätet ska till början av nästa år byggas ut med 85 nya linjer till totalt 130. Foto: Ouibus.

De franska statsbanorna satsar hårt på expressbussar genom sitt dotterbolag Ouibus. Linjenätet ska till början av nästa år byggas ut med 85 nya linjer till totalt 130. Foto: Ouibus.

Öppnandet av den franska marknaden för expressbusstrafik har gjort att stora, unga aktörer som tyska Flixbus och brittiska Megabus.com har satsat hårt på trafik även i och till Frankrike.

Varken i Tyskland eller Frankrike har bussterminalerna hängt med i utvecklingen av expressbusstrafiken. Bilden visar Berlins stora busstation ZOB, föråldrad, trång, obekväm och föga tilltalande. Foto: Ulo MAasing.

Varken i Tyskland eller Frankrike har bussterminalerna hängt med i utvecklingen av expressbusstrafiken. Bilden visar Berlins stora busstation ZOB, föråldrad, trång, obekväm och föga tilltalande. Foto: Ulo Maasing.

Men även etablerade aktörer satsar nu hårt på den nya marknad som har öppnats.

Transdev lanserade i somras dotterbolaget Isilines som kör en rad franska inrikeslinjer. Samtidigt är de franska statsjärnvägarna SNCF på hård offensiv i busstrafiken. SNCF bytte nyligen namn på sitt expressbussföretag, från iDBUS till Ouibus. Namnbytet blev också startskottet för en våldsam expansion i SNCF:s långväga busstrafik som också går utanför Frankrike till städer som London, Bryssel och Amsterdam.

Ouibus har nyligen aviserat att man till och med januari nästa år ska öppna 85 nya linjer mellan 35 destinationer i Frankrike och elva städer i övriga Europa: Belgien, Spanien, Italien, Nederländerna, Storbritannien och Schweiz. Ouibus ska också tredubbla sin bussflotta, från 46 till 127 bussar.

Samtidigt som resandet och trafiken med expressbussar ökar explosionsartat i både Tyskland och Frankrike har de båda länderna ett gemensamt problem. Det är busstationerna som inte alls är anpassade för den snabba ökningen av expressbusstrafiken. Fjärrbussterminaler som Berlins ZOB (Zentraler Omnibusbahnhof) och bussterminalen i Köln för snarast tankarna till busstationer så som de brukade vara på 1950-talet, föråldrade och obekväma som de är.

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)