Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Långa ledbussar, kundval och bärgning i riksdagsmotioner om busstrafik

Lotta Finstorp(M) föreslår riksdagen flera lagändringar som berör busstrafiken. Foto: Ulo Maasing.

Lotta Finstorp(M) föreslår riksdagen flera lagändringar som berör busstrafiken. Foto: Ulo Maasing.

Den moderata riksdagsledamoten Lotta Finstorp har länge engagerat sig i frågor som gäller busstrafik och annan kollektivtrafik. Bland annat vill hon att trafikförordningen ändras när det gäller bärgning eller bogsering av långa ekipage.

– Enligt Trafikförordningen är det idag inte möjligt, att på laglig väg, bärga/bogsera ett fordon eller fordonståg som är längre än 25,5 meter – en längdbegränsning som innebär stora utmaningar för såväl kollektivtrafik som för transportsektorn, skriver Lotta Finstorp i en motion (förslag) till riksdagen.

Hon pekar på att många bussar idag är alltför långa för att enkelt kunna bogseras lagligt. För att det ska kunna göras måste polisen ge dispens och även finnas på plats. Det betyder att bärgning eller bogsering kan dra långt ut på tiden. Dessutom kan det vålla stora störningar för annan trafik om bärgaren måste invänta polis innan man kan bogsera bort en havererad buss.

Idag krävs särskild dispens från polisen för att bogsera en buss som tillsammans med bärgaren är längre än 25,5 meter. Foto: Ulo MAasing.

Idag krävs särskild dispens från polisen för att bogsera en buss som tillsammans med bärgaren är längre än 25,5 meter. Foto: Ulo Maasing.

En ändring av trafikförordningen är på sin plats, anser hon.

Samtidigt vill Lotta Finstorp i en annan riksdagsmotion att det ska bli enklare att få tillstånd för bussar som är lngre än vanliga ledbussar, dvs 18,75 meter.

För ledbussar som är längre än 18,75 meter som MalmöExpressen krävs särskilt tillstånd från Transportstyrelsen. Tillståndsbehandlingen kan ta upp till ett år. Lotta Finstorp vill höja fordonslängden till 24 meter. Foto: Ulo Maasing.

För ledbussar som är längre än 18,75 meter som MalmöExpressen krävs särskilt tillstånd från Transportstyrelsen. Tillståndsbehandlingen kan ta upp till ett år. Lotta Finstorp vill höja fordonslängden till 24 meter. Foto: Ulo Maasing.

För ännu längre bussar, som börjar användas allt mer i kollektivtrafik, kan Transportstyrelsen bevilja tillstånd efter en särskild ansökan. Men handläggningen tar tid, upp till nästan ett år. Därför vill Lotta Finstorp att ledbussar på högst 24 meter som uppfyller Trafikverkets och Transportstyrelsens föreskrifter, tillåts utan en särskild tillståndsprövning av Transportstyrelsen.

Lotta Finstorp fortsätter också att argumentera för en kundvalsmodell i kollektivtrafiken.

Hon pekar på att den kollektivtrafiklag som infördes för snart tre år sedan innebar en marknadsöppning så att kommersiella aktörer skulle kunna köra lokal och regional kollektivtrafik. Men mycket lite sådan trafik har kommit igång.

– En av orsakerna till denna högst begränsade effekt av marknadsöppningen är att huvuddelen av kollektivtrafiken upphandlas och skattesubventioneras till drygt hälften av kostnaderna, vilket utestänger kommersiella operatörer från marknaden, skriver Lotta Finstorp till riksdagen.

Hon lyfter fram en rapport från Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI. Rapporten konstaterar en kundvalsmodell, där ersättning utgår per resenär till den operatör som bedriver trafik, troligen kan öka resandet. Med en sådan modell får entreprenören full frihet att utforma trafiken, vilket kan leda till lägre kostnader och en högre lönsamhet för kollektivtrafiken.

Mot den bakgrunden föreslår Finstorp att regeringen satsar på en pilotstudie i något eller några län av effekterna av en kundvalsmodell.

Taggat som: , , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)