Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Riksdagsledamot begär utredning av skatt för elbussar

Snabbladdad elbuss vid Umeå flygplats. För bussen är elkraften beskattad, men hade det varit en spårvagn hade den varit befriad från skatt. Foto: Ulo Maasing.

Snabbladdad elbuss vid Umeå flygplats. För bussen är elkraften beskattad, men hade det varit en spårvagn hade den varit befriad från skatt. Foto: Ulo Maasing.

Riksdagsledamoten Lotta Finstorp(M) vill i en motion till riksdagen att beskattningen av elbussar utreds. I motionen pekar Lotta Finstorp bland annat på att den del av kollektivtrafiken som körs med tåg, tunnelbana eller spårvagn är befriad från energiskatt. Elektrifierade bussar omfattas däremot inte av skattebefrielsen för elkraft.

– Det är svårt att hitta argument för varför eldriven kollektivtrafik som utförs av bussar ska belastas av högre beskattning än eldriven kollektivtrafik på räls. Därför rekommenderas lagändringar för att likställa all eldriven kollektivtrafik utifrån skattehänseende, skriver Lotta Finstorp till riksdagen.

Hon pekar dessutom på att både fartyg och flyg dessutom är befriade från skatt på bränsle. Skattebefrielse uppgår till 100 procent avseende energiskatt, koldioxidskatt och svavelskatt vid förbrukning i tåg eller annat spårbundet färdmedel, både när det gäller järnvägsföretag och lokaltrafikföretag. Skattebefrielsen gäller såväl diesel som el.

– För busstrafiken gäller däremot andra regler, konstaterar Lotta Finstorp.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

2 kommentarer »

  1. Ja, visst är det märkligt att allt som kör på stålspår, flyger med jetmotor på jetbränsle (men inte om man använder flygbensin och propellerplan) eller kör fartyg (men inte småbåtar) så har drivmedlet ingen skatt. Fordonen har inte heller skatt… Men kör du på en väg så ska både fordon och drivmedel ha massor med skatt… (I alla fall om fordonet på väg har en dieselmotor… Även om fordonet med dieselmotor kör på biodrivmedel som t.ex. HVO eller RME… ) Varför kan man inregistrera in etanolbuss och etanolbil hos Transportstyrelsen, men det går inte att inregistrera en HVO-el-hybridbuss, en HVO-buss, etc… En etanolbuss har en fordonsskatt på ca 1000 kr/månad. En lika stor buss med dieselmotor som körs på biodrivmedlen HVO och RME har en fordonsskatt på 20 000 kr… Varför? Det är väl inget annat än diskriminering? Det vore rimligare att om bussar körs på el och/eller på biodrivmedel, oavsett vilken typ av biodrivmedel som den kör på, får en reducerad fordonsskatt.

    Detta borde vara samma på lastbilssidan. Ge skatterabatt på fordonsskatten till ALLA som kör på biodrivmedel, istället för att ge straffskatt för att fordonet har en diesel-MOTOR. Det borde vara valet av DRIVMEDEL och drivmedlets miljö-prestanda som styr skatten på fordonet. Ja, i alla fall om man önskar sig en ”fossilfri fordonsflotta” till år 2030.

  2. Beskatta drivmedlet som sådant så är problemet löst.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)