Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Gotlandsbolagets flygbussbolag struntade i reglerna

När Gotlandsbolagets dotterbolag la ner flygbusstrafiken i Stockholm struntade man i de regler som gäller för kommersiell linjetrafik. Foto: Ulo Maasing.

När Gotlandsbolagets dotterbolag la ner flygbusstrafiken i Stockholm struntade man i de regler som gäller för kommersiell linjetrafik. Foto: Ulo Maasing.

När uppstickaren i flygbusstrafiken i Stockholm, Air Shuttle, förra veckan la ner trafiken struntade ägarna i att följa de föreskrifter som gäller för kommersiell linjetrafik. Onsdag den 2 mars slutade bussarna att gå mellan Stockholms centrum och Arlanda flygplats. Den enda information som resenärerna fick via företagets hemsida var att trafiken hade upphört. Den skyldighet som ett företag har att avanmäla kommersiell linjetrafik struntade företaget, ägt av Gotlandsbolaget, helt enkelt i.

Varumärket Air Shuttle ägs av TRSM Group 1 där Gotlandsbolaget sedan några veckor är huvudägare. Företaget är under namnändring till Skärgårdsbolaget AB. TRSM Group1 vann i fjol en mycket kritiserad upphandling av båttrafiken i delar av Stockholms skärgård. Senare direktupphandlades trafiken av Stockholms läns landsting och den hårda kritiken mot valet av TRSM Group dämpades sedan Gotlandsbolaget gått in som huvudägare. Nu visar det sig dock att det inte innebär någon garanti för att man följer gällande föreskrifter.

Ett företag som kör kommersiell linjetrafik och tänker sluta med en viss linje måste anmäla detta minst 21 dagar i förväg. Anmälan ska ske till den regionala kollektivtrafikmyndigheten, i det här fallet Trafikförvaltningen vid Stockholms läns landsting.

Först några timmar efter det att bussmagasinet.se hade skrivit om den nerlagda trafiken och om att Air Shuttle struntat i att avanmäla trafiken via mail skickade in en mycket kortfattade information till kollektivtrafikmyndigheten där man meddelade att trafiken hade upphört dagen innan.

Mailet var undertecknat av den operative chefen Paul Ekwall som sitter i Skärgårdsbolagets styrelse och som var en av grundarna av TRSM Group.

Syftet med 21-dagarsregeln för avanmälan är att resenärer inte ska komma i kläm genom att trafik de räknat med eller planerat att åka med inte plötsligt ska kunna ställas in.

– Frågan om anmälan och avanmälan när det gäller trafikutförande är det en viktig del i en fungerande och tillgänglig kollektivtrafik, framhåller Nils Enberg, chef för sektion marknadstillsyn på Transportstyrelsen, den myndighet som bedriver tillsyn över kollektivtrafiklagen.

Vi har sökt Paul Ekwall för en kommentar men han har inte återkommit till oss.

Bara någon vecka innan nerläggningen, den 13 februari, marknadsförde Air Shuttle på Facebook sin turtäthet och talade om att man nu under vintern körde 82 avgångar per dag.

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)