Med början i höst ska VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, i Linköping leda ett stort forskningsprojekt om automatiserad körning. I projektet medverkar 30 organisationer från elva länder. Projektet är det största som VTI har koordinerat, med en total budget på 9,6 miljoner Euro (cirka 89 miljoner kronor).

Runt om i världen pågår en rad projekt med förarlösa fordon. I våras rullade ett par förarlösa småbussar i trafik i Kista i nordvästra Stockholm. Foto: Ulo Maasing.
– Vi kommer att basera arbetet på användarfall för buss, bil, lastbil och motorcykel vilket speglar stora delar av trafiken på Europas vägar. Projektet kopplar samman kunskap om förarens tillstånd och kunskap om situationen man befinner sig i, med fordonets automatiserade funktioner, säger Anna Anund, forskningschef på VTI.
– Inom ramen för projektet ska vi utveckla system som kan läsa av när föraren börjar bli trött, ouppmärksam eller påverkad av känslor som arg, ledsen och bedöma hur man lämpligen övergår till, eller från, automation beroende på förarens och fordonets förmåga.
Forskningen som startar i september ska pågå i tre och ett halvt år. Syftet är att utveckla system för förarstöd för att förbättra säkerheten och på sikt bidra till mer miljövänliga transporter. Flera svenska partners medverkar: Scania, Autoliv, Smarteye, Stressforskningsinstitutet och Uppsala universitet.
– Vi utgår från människan, ett förarperspektiv, vi måste se till att vägen fram till helautomatiserade bilar sker säkert och till nytta för användaren, så att både fordon och förare kan ta kontrollen från varandra, säger Anna Anund.
Olika former av automatiserad körning testas redan nu på olika håll i världen. I våras demonstrerades exempelvis trafik med förarlösa små bussar i Kista i nordvästra Stockholm.
Lämna ett svar