Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Snabbladdade elbussar ekonomiskt konkurrenskraftiga

Tromsö i Nordnorge. Kuperad terräng och krav på snökedjor vintertid är utmaningar för elbussar. Foto: Ian Hawkins/Wikimedia Commons.

Tromsö i Nordnorge. Kuperad terräng och krav på snökedjor vintertid är utmaningar för elbussar. Foto: Ian Hawkins/Wikimedia Commons.

Den nordnorska staden Tromsö siktar nu på att hela eller delar av busslinjenätet i staden ska trafikeras med elbussar inom tio – tolv år. Nu har man satt igång ett skyndsamt arbete för att få det hela på plats. Forskare har konstaterat att snabbladdade elbussar är ekonomiskt konkurrenskraftiga med dieselbussar.

– Den nationella transportplanen i Norge kräver att efter 2025 ska alla stadsbussar ha nollutsläpp. Det betyder att de ska drivas på vätgas eller elektricitet, säger Ivar B Prestbakkmo som är trafiklandstingsråd i Troms fylke.

Införande av elbussar i Tromsö innebär särskilda utmaningar, bland annat på grund av stadens topografi med stora höjdskillnader. Energiförbrukningen är mycket hög i branta uppförsbackar, i synnerhet när det är mycket folk i bussen. Det hela blir extra krävande eftersom bussarna måste ha snökedjor en del av vintern.

Därför har Tromsö engagerat forskare för att kartlägga förutsättningarna för elbussar i staden, dels från det finska tekniska forskningsinstitutet VTT, dels från norska TÖI, Transportökonomisk institut. På fredagen presenterades forskarnas rapport vid ett möte i Tromsö, rapporterar Nordlys.no.

Forskarna har gjort ingående, vetenskapliga simuleringar av sex utvalda busslinjer där man har använt dels snabbladdning längs linjerna, dels depåladdning nattetid. Rekommendationen är att satsa på snabbladdning av bussar med betydligt mindre batterier än vad som krävs i bussar som laddas nattetid i depå.

Forskarna menar också att snabbladdade bussar kan vara konkurrenskraftiga med dieselbussar när man ser till totalkostnaden, bland annat därför att el är billigare än diesel som drivmedel. Användning av batterier som är så stora att de räcker till en hel dags körning blir mycket dyrare.

I sin kalkyl har forskarna räknat med att investeringen i elbussar är dubbel så stor som i dieselbussar, att båda busstyperna har en livstid på fjorton år och att elbussens batteri har en livstid på sju år.

En av forskarna från VTT, Mikko Philatie, säger till Nordlys att en utmaning med snabbladdade bussar är laddstationernas placering. Han pekar där på erfarenheter från Helsingfors:

– Det som har tagit längst tid där är att få laddstationernas utseende godkänt samt få tillstånd att etablera laddstationer i områden med kulturellt skyddsklassad bebyggelse.

Inför starten av en busslinje med elhybridbussar i Stockholm för några år sedan möttes operatören och SL av liknande svårigheter. Det ledde till att man valde en annan linje än ursprungligen planerat för projektet. Dessutom tog ett år från trafikstart till att laddstationerna i linjens båda ändar var uppförda och i bruk.

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)