Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

När bussen blev snabbare blev bilarna ännu snabbare

Efter fem års arbete har snitthastigheten för de blå stombussarna i Stockholms innerstad ökat – men snitthastigheten för biltrafiken har ökat ännu mer. Foto: Ulo Maasing.

Efter fem års arbete har snitthastigheten för de blå stombussarna i Stockholms innerstad ökat – men snitthastigheten för biltrafiken har ökat ännu mer. Foto: Ulo Maasing.

Under fem år, 2012 –2016, har SL, Stockholms stad och bussoperatören Keolis arbetat med att öka hastigheten på de blå stombussarna i Stockholms innerstad. Det har gått sådär. För en av linjerna ökade reshastigheten med en procent, för den bästa linjen med tretton procent. Men samtidigt har snitthastigheten för biltrafiken ökat med femton procent.

Nu har parterna bakom satsningen, Trafikförvaltningen vid Stockholms läns landsting, Trafikkontoret i Stockholm och Keolis, presenterat en slutrapport över vad alla åtgärder har lett till för de fyra stombusslinjerna. Och ännu har man långt kvar till målet att  medelhastigheten inklusive hållplatsstopp ska vara 20 kilometer i timmen, inklusive hållplatsstopp.

Karta över de fyra stomlinjerna i Stockholms innerstad. Illustration: Slutrapporten om åtgärderna för ökad framkomlighet för stombussarna.

Karta över de fyra stomlinjerna i Stockholms innerstad. Illustration: Slutrapporten om åtgärderna för ökad framkomlighet för stombussarna.

Det här är resultatet av de omfattande åtgärdspaketet.  Men i de här snitthastigheterna är inte hållplatstiderna inräknade. Den verkliga snitthastigheten är följaktligen betydligt lägre för de olika linjerna. Avståndet till målet är också betydligt större än det först kan verka.

Som ett resultat av satsningen på ökad framkomlighet ökade alla linjer snitthastigheten mellan år 2011 och 2016. Hastighetsökningen för linje 4, Gullmarsplan – Hornstull – Fridhemsplan – Radiohuset, var störst. Linjen ökade snitthastigheten från 16,6 km/h år 2011 till 18,7 km/h våren 2016, en ökning på ca 13 %.

För linje 2 var ökningen ca 4 %, från 15,7 km/h till 16,3 km/tim. För linje 3 ökade hastigheten med ca 12 %, från 15,0 km/tim till 16,8 km/tim. Linje 1 ökade snitthastigheten med ca 1 %, från 17,1 km/tim till 17,2 km/tim.

Många hade väntat sig att den ökade framkomligheten för stombussarna skulle slå mot biltrafiken. Men så blev det inte. I själva verket blev biltrafiken en vinnare och stärkte sin konkurrenskraft gentemot bussen. Biltrafikens snitthastighet har således ökat med cirka femton procent.

Men förutom att bussarna kommer fram snabbare än förr så har busstrafiken gjort en del vinster på satsningen: regulariteten har blivit bättre, det vill säga bussarna kar kommit med jämnare intervaller, vilket inneburit kortare
väntetider för resenärerna och en jämnare belastning på bussarna.

Nu vill SL/Trafikförvaltningen i landstinget och Stockholms stad gå vidare med att förbättra för stombusslinjerna. Men trots att man fortfarande är långt från målet för innerstadslinjerna blickar man nu utanför Stockholms tullar. ”Den huvudsakliga inriktningen är att fokusera på stomlinjer inom Stockholms stad men utanför innerstaden, dvs de så kallade 170-linjerna, föreslår SL-chefen Caroline Ottosson.

Några större satsningar för att få innerstadens stomlinjer att nå målet när det gäller snitthastighet planeras inte för de kommande fem åren.

Senare i november ska politikerna i trafiknämnden i Stockholms läns landsting klubba det hela.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)