Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Östgötapolitiker vill ha elbussar

Inspiration. En buss på elbusslinje 55 i Göteborg rullar ut från inomhushållplatsen på Lindholmen. Nu vill Östgötapolitiker ha en elbusslinje i Norrköping. Foto: Ulo Maasing.

Inspiration. En buss på elbusslinje 55 i Göteborg rullar ut från inomhushållplatsen på Lindholmen. Nu vill Östgötapolitiker ha en elbusslinje i Norrköping. Foto: Ulo Maasing.

Moderater och kristdemokrater i Region Östergötland lämnade på onsdagen in en motion till regionfullmäktige om att införa elbussar på en linje i Norrköping. I sin motion skriver man att de bussar som idag kör tätortstrafiken idag körs på fossilfritt bränsle, biogas, vilket bidrar till en miljöpåverkan genom höga bullernivåer. Motionärerna har inspirerats av elbussprojektet ElectriCity i Göteborg.

– En kollektivtrafik som är tyst och helt utsläppsfri kan trafikera platser som idag inte är tillgängliga för vanliga bussar. Det öppnar nya möjligheter för stadsplaneringen, säger Jan Owe-Larsson (M), andre vice ordförande trafik- och samhällsplaneringsnämnden i regionen till Folkbladet.se

– Moderaterna och Kristdemokratern besökte i september Västra Götalandsregionen och Västtrafik där vi fick en ordentlig genomgång av bland annat ElectriCity. Vi ser bara positivt på att införa liknande linjer i Östergötlands stadstrafik. Fördelen med eldrivna stadsbussar är att de erbjuder en bra möjlighet att förbättra luften i våra städer samt att minska bullernivån, säger Nils-Ingvar Graan (KD), ledamot i trafik- och samhällsplaneringsnämnden till Folkbladet.

Motionärerna menar att en utvärdering av en elbusslinje i Norrköping kan visa vägen för framtidens stadsbusstrafik i Östergötland.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)